Cusco deel 2

30 mei 2022 - Cusco, Peru

Woensdag
We waren rond 21.00u terug in Cusco. De backpacks opgehaald bij het vorige apartement en naar de nieuwe gegaan. Het was een heel mooi apartement met elk onze eigen kamer en badkamer. We hadden zelfs nog een slaapkamer over. Toen nog even de stad in geweest om afscheid te nemen van Bob. Hij zou donderdag beginnen met de Salkantay trek (een 5-daagse hike naar Machu Picchu). Rond half twaalf lag ik in bed. Nog een uur wakker gelegen omdat er vier zwerfhonden voor het raam de hele tijd zaten te blaffen, irritant!

Donderdag
Ooh wat voelde ik me slecht die volgende ochtend. Ik werd iets voor vieren wakker gebeld door het bedrijf waar ik de tour had geboekt dat de chauffeur er bijna was. Hij zou eigenlijk pas tussen 04.30u-05.00 komen maar was wat eerder. Het was ruim drie uur rijden naar de Humantay Lake. In de bus veel gepraat met twee Nederlanders en twee uit Colombia. Ik was heel erg moe en had last van m’n rechterknie dus ben op het paard omhoog gegaan. Zo gaaf! Geen uitleg, ik moest er gewoon op gaan zitten en succes😆. Ik ontmoette tijdens het paardrijden Adeliz (Puerto Rico). Zij zou eigenlijk die dag vliegen naar Puno (stad in het zuiden van Peru). Maar haar vlucht was geannuleerd vanwege een hele zware aardbeving ochtends. Ik heb hem niet gevoeld maar Annelijn wel. Die was in Cusco. Na een uurtje kwamen we boven bij het meer. Wat prachtig!! Echt heel bijzonder.

Paard Lake HumantayLake HumantayLake Humantay

Naar beneden heb ik samen gelopen met Adeliz. Op de terugweg naar Cusco zijn we gestopt in een dorpje om te lunchen. Rond 18.00u was ik terug in het apartement. Ik was echt kapot maar had dit voor geen goud willen missen.

Avonds hebben Annelijn en ik een tour naar de Amazone geboekt! We gaan zondag avond naar Puerto Maldonado met een nachtbus en blijven daar drie nachten in de jungle. Ook ben ik nog uit eten geweest met Annelijn, Sarah, Jessica (VS) en Phoebe (ook VS). Afscheid genomen van Sarah want die ging vrijdag de Salkantay trek doen.

Vrijdag
Vrijdag hebben we niet zo heel veel gedaan. Ochtends langs de bakker geweest en lekkere broodjes gehaald. We wilden graag een chocolade tour doen middags, met Jessica en Phoebe. Maar jammer genoeg was er geen plek meer. Toen zijn we naar het centrum gegaan. Er was een man die m’n schoenen wou schoonmaken voor 1 soles (€0.25). Prima! Alleen deed hij op een gegeven iets erop waardoor m’n schoen weer heel erg wit werd. Toen die klaar was moest ik opeens 10 soles betalen. Het schoonmaken zelf was maar 1 soles en dat witte spul 9. Uiteindelijk heb ik m 5 gegeven.

Annelijn was dinsdag in Aguas Calientes gevallen onder de douche. Ze had erg veel last van haar hand en het werd ook blauwer. Voor de zekerheid toch even langs de dokter gegaan en een foto gemaakt. Ze heeft twee scheurtjes in haar middenhandsbeentje. Gelukkig niet helemaal door. Ze kreeg van de dokter een soort gips voor drie weken.

Dokter Cusco

Zaterdag
Zaterdag zijn we naar de Rainbow Mountain en Red Valley gegaan met Sydney en Heather (VS). We hadden hun leren kennen in Aguas Calientes. Je kan naar Rainbow Mountain met een tour of zelf met de taxi. Wij zijn ochtends om 08.00u gegaan met de taxi. De tours vertrekken allemaal om 03.00u en dan is het verschrikkelijk druk. Als je met de taxi gaat is het veel rustiger. Het was zo’n 3.5 uur rijden vanuit Cusco er naar toe. Maar het was zo voorbij. Het was heel leuk en gezellig. Toen we er bijna waren had ik hoofdpijn, en was ik misselijk en duizelig. Cusco ligt op iets meer dan 3000 meter hoogte en waar we heen gingen ruim 5000 meter. Snel een pilletje geslikt tegen de hoogteziekte! De chauffeur heeft ons op de parkeerplaats afgezet en wachtte daar tot we terug zou komen. Omdat Annelijn haar arm in het gips had (en we ook niet zo veel zin hadden in hiken😆) zijn we op een paard naar boven gegaan. Echt een prachtige omgeving. Sydney en ik waren als eerste op het paard gestapt en die mannen gingen al gelijk lopen. Wel tien keer gevraagd of die even kon wachten op de rest maar dat kon niet. Vervelend want ik wist niet of Annelijn met haar gebroken hand op het paard was gekomen. Gelukkig kwamen zij en Heather een paar minuten na ons boven. De laatste 20 minuten moesten we lopen naar boven. Er liepen echt honderden mensen naar beneden en wij waren de enigste die nog omhoog gingen.  Het ziet er niet zo heel steil en moeilijk uit. Maar wat was het zwaar! Na tien stappen moest je echt even pauze houden en op adem komen (door de hoogte). Na 30 minuten waren we er. Het uitzicht was echt waanzinnig. Ik heb nog bijna een boete gekregen omdat ik op de berg ging staan voor een foto.

Alpaca’s Rainbow MountainRainbow MountainRainbow MountainRainbow Mountain

Hierna zijn we naar de Red Valley gegaan. Het was nog een enorme klim omhoog maar wat was het een mooi uitzicht. Hieronder wat foto’s

Hike naar Red ValleyRed ValleyRed ValleyRed Valley

We waren al zo’n 4 uur weg dus zijn daarna terug gelopen naar de taxi. Onderweg nog heel veel alpaca’s tegen gekomen.

Annelijn had erg veel pijn dus zijn avonds weer naar het ziekenhuis gegaan. Een nieuwe foto gemaakt en de breuk was iets verder dan gisteren. Het gips wat ze vrijdag had gekregen was niet goed en op sommige plekken zelfs zacht. Dit was een betere dokter en heeft haar nieuw gips gegeven.

Avonds zijn Sydney en Heather naar ons apartement gekomen en hebben we McDonald’s besteld.

Zondag

Sydney en Heather zijn blijven slapen want het was al vrij laat (03.00u). En we hadden nog een kamer over in het apartement. Zondag middag hebben Annelijn en ik de chocolade workshop gedaan. Super leuk en interessant. Ik heb cacao thee geproeft en een drankje met cacao en melk van cavia’s. Als laatste hebben we onze eigen chocolade gemaakt.

Cacao bonenChocolade workshopChocolade workshopEigen chocolade gemaakt

Daarna terug gegaan naar het apartement en m’n tas ingepakt. Avonds zijn we uit eten geweest met Sydney en Heather. Afscheid van hun genomen want wij gingen met de bus naar de Amazone en zij gaan dinsdag terug naar huis.

Het was een enorm gestress want we kregen onze bus tickets een uur voor dat de bus zou vertrekken. En we moesten nog langs het apartement om de tassen op te halen. Uiteindelijk hebben we het gered en zijn nu 2 uurtjes onderweg. Morgenochtend komen we rond 7 uur ochtends aan en dan gaan we met de boot naar de lodge. Zo veel zin in. We gaan onder andere piranha vissen, kayakken, zip linen en hiken door de jungle🐵🐠🎣🛶

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marco:
    30 mei 2022
    Wat maak je veel mee Bas!
    Ik ben benieuwd naar dat piranha vissen. Ga je zelf de haak uit die bek halen?
  2. Gerdien:
    30 mei 2022
    Wat een prachtig verhaal weer… en wat ben je actief! Als je weer thuiskomt ben je vast toe aan vakantie😜
    Ik ben erg benieuwd naar die piranha’s… veel plezier!
    Ik zie uit naar je volgende verslag
  3. Guus:
    30 mei 2022
    Kijk uit met die krokodillen he!😬🤟
  4. Karin:
    30 mei 2022
    Wauw! Wat beleef jij mooie momenten zeg!!! Leuk om te lezen!
  5. Opa en Oma Broenink:
    30 mei 2022
    Wat een mooi landschap. Prachtig.
  6. Siefra:
    6 juni 2022
    Wat een prachtige foto’s 👌🏻
  7. Henriet:
    7 juni 2022
    Prachtig!! Je doet ontzettend veel leuke en wisselende dingen. Gaaf!!
  8. Petra Sok:
    25 juli 2022
    Hoi Bas, dacht dat het niet goed gegaan was ,kreeg nooit een mail en kon niks vinden van je, en ja hoor, gevonden. Man wat een onderneming van je, prachtig al die verhalen en foto's, wat zie en doe je veel, heb alles nu gelezen en gezien, in één woord geweldig!!!