Cusco

23 mei 2022 - Cusco, Peru

Annelijn en ik moesten er vandaag (maandag) weer vroeg uit (Sacred Valley tour). Om 06.40u werden we opgehaald bij het apartement. Peruanen zijn (bijna) altijd te laat, maar dit keer waren ze er al om 06.30u. Irritant want we waren nog niet klaar. We haalden nog ongeveer 10 andere mensen op.

De eerste stop die we maakten was bij een Peruaanse familie. Ze lieten ons zien hoe ze van alpacawol kleren maken. De vraag is natuurlijk of dit echt was want de ene na de andere bus vol met toeristen stopte er. Ze hadden ook heel veel cavia’s. Super schattig, alleen vertelde ze me dat ze die avond allemaal gegeten zouden worden.

Peruviaans gezinCavia’s

De tweede stop was bij Chinchero. Een oude Inca stad. Het was wel mooi maar de gids was erg langdradig en ik had het vrij snel gezien.

ChincherosChincheros

Daarna gingen we naar Moray. Daar hebben we Inca cirkels gezien. Die gebruiken ze om dingen op te verbouwen. De gids vertelde dat iedere terras lager het iets warmer was. Dit omdat er lager minder koude wind kwam vanuit de bergen.

MorayMoray

De vierde stop waren de zoutmijnen van Maras. Deze stonden hoog op mijn lijstje en het was prachtig! Vandaag de dag worden ze nog steeds gebruikt door verschillende families. Ze laten het bad vollopen met water uit de natuurlijke bron. Daarna sluiten ze het bad af en wachten ze tot het water is verdampt. Dan blijft er zout over. Dit hele proces duurt ongeveer een week.

Zoutmijnen van MarasZoutmijnen van MarasZoutmijnen van Maras

Toen gingen we eerst lunchen. Heel lekker en dit keer inclusief. Na de lunch gingen we weer op weg, naar Ollantaytambo. Dit was weer een Inca stad. Annelijn en ik vonden het met de gids vrij saai (hij praatte alleen maar Spaans en bijna geen Engels) dus hebben zelf een rondje gelopen.

Lunch UrubambaOllantaytamboOllantaytamboOllantaytambo

Na een uurtje daar te zijn geweest gingen we verder naar Pisac, ruim anderhalf uur rijden. Het was al 15.00u geweest en om 16.30u mochten de laatsten naar binnen. Het was een gehaast om er op tijd te zijn. Toen we in Pisac aankwamen sliep ongeveer de helft van de groep. We waren niet de enigste die nog naar binnen wouden/moesten want er stonden zeker 8 bussen achter ons. Snel de bus uit want het was een paar minuten voor 16.30u en we moesten snel naar binnen. Uiteindelijk waren we precies om half 5 door de ticket controle. Pisac was ook een Inca stad. Het was vrijwel hetzelfde als de andere Inca steden alleen was deze drie keer zo groot als Machu Picchu en was er een Inca begraafplaats (gaten in de rotswand waarin ze werden gelegd). De laatste paar jaren zijn veel graven open gemaakt door mensen die hoopten een schat te vinden.

PísacPísac

Het was nu al 17.00u en we waren al sinds 06.40u onderweg en waren behoorlijk gaar. We zouden hierna terug gaan naar Cusco dachten wij maar bleek dat we nog een stop gingen maken.. In het centrum van Pisac bij een zilversmid. Ik had er bijna nog een ring gekocht alleen was hij niet in mijn maat.

Daarna terug naar Cusco gegaan. Gelijk naar het kantoor van Peru Rail gegaan en onze treintickets opgehaald (gaan morgen met de trein naar Aguas Calientes en woensdag naar Machu Picchu) . Avonds ben ik met Nomin en Lincoln (leren kennen in Paracas) uit eten geweest. Heel gezellig! Nu snel slapen want morgen ochtend op de trein🚂