Potosí en Uyuni

11 juni 2022 - Uyuni, Bolivia

Donderdag

In totaal maar 1.5 uur geslapen in de nachtbus naar Potosí. Het was zo vreselijk koud. Ochtends om 06.00u kwam ik aan in Potosí. Het is hier ook een stuk kouder (-7 in de ochtend) dan in La Paz. Eerst heb ik nog een halfuur gewacht op het busstation en ben toen naar het centrum gegaan. De tour winkels gingen om 07.00u open. Ik was er iets na zevenen maar alles was nog steeds dicht. Er stond een nummer bij eentje dus heb die gebeld en vijf minuten later was er iemand. Daar de tour geboekt en nog anderhalf uur gewacht. Om 09.00u werd ik opgehaald door de gids en de rest van de groep (6 Fransen). Toen gingen we eerst naar zijn huis om ons om te kleden! We kregen allemaal een broek, jas, laarzen, helm en zaklamp. Ik voelde me al een echte mijnwerker!

Zilvermijn klerenOmkleden zilvermijnen

Daarna zijn we naar de markt gegaan om een cadeau te kopen voor de mijnwerkers. We konden kiezen uit dynamiet, coca bladeren, sigaretten of alcohol. Ook kregen we allemaal een klein shotje alcohol, heel vies! Veel te sterk. Er zat 96% alcohol in, vertelde de gids. Ik had een klein shotje gelukkig.

Alcohol 96%Dynamiet

Toen gingen we naar de mijnen! In onze tassen behoorlijk wat dynamiet, sigaretten en alcohol! Toen we er aankwamen zag ik al meteen de eerste jongens aan het werk. Echt heel zwaar werk. Toen moest de zaklamp aan, en we konden de mijn in! Ik merkte al vrij snel dat de mijn gebouwd is voor veel kleinere mensen, want ik moest echt de hele tijd flink bukken. Soms moesten we zelfs rennen door de gangen. Want dan kwam er een nieuw wagentje aan en dan moesten we naar een breder stuk om hun voor te laten gaan.

Voor de mijnVoor de mijnTwee mijnwerkers aan het werk

Na een uurtje lopen kwamen we bij ‘El Tio’. De duivel van de mijn die bepaalt of het goed gaat of slecht. Deze is er eerder door de Spanjaarden neergezet om de mijnwerkers bang te maken zodat ze hard werkten. De Spanjaarden vertelden de mijnwerkers dat als ze niet doorwerkten, dat Tio dat door had en ze zou straffen. Maar de gids vertelde dat de mijnwerkers nog steeds wanneer ze langs El Tio komen hem een ‘offer’ geven. Hij deed dit nu ook. El Tio kreeg één van de sigaretten in z’n mond, wat coca bladeren over zich heen en hij drupte wat alcohol over hem heen.

El TioZilvermijnen

Twee van de Fransen wilden heel graag weer terug. Die zijn met een andere gids weer naar buiten gegaan. Ik twijfelde of ik mee ging want er hing zo’n vieze lucht in die mijn en ik was vrij moe na 1.5 uur slaap. Ik ben toch gebleven en zijn nog iets verder de mijn ingegaan. Daar kwamen we nog twee mijnwerkers tegen van achttien jaar. Eentje was al begonnen op z’n vijftiende met werken🤯. Wel heel heftig om dan iemand van je eigen leeftijd tegen te komen die 8 uur per dag 5 dagen in de week in die mijn zit. José (de gids) vertelde dat de mijnwerkers nog ongeveer 25/30 jaar leven nadat ze zijn begonnen met werken😲. Elke keer als we mijnwerkers tegen kwamen gaven we ze wat van de dingen die we hadden gekocht op de markt. Hierna terug gegaan naar buiten. Heel fijn om weer de zon te zien en normaal te kunnen ademen.

In de zilvermijnPotosí

Nadat hij ons weer naar Potosí had gebracht heb ik m’n tassen opgehaald en naar de bus gegaan. Het was bijna 15.00u en er ging net een bus naar Uyuni dus dat was perfect. Rond 19.00 kwam ik aan in Uyuni. Eerst ingecheckt in het hotel/hostel en daarna gelijk een tour geboekt naar de zoutvlaktes (Salar de Uyuni) voor de volgende dag. Ik had een douche die ik ook had in Copacabana waar het elke keer spannend is of je er levend onder weg komt en niet geëlektrocuteerd wordt (zie foto). Daarna m’n bed ingedoken.

Douche

Vrijdag

Heerlijk kunnen uitslapen. De tour begon pas om 10.30u. Het ontbijt was prima voor elkaar. Uitgecheckt en ik kon gelukkig m’n backpack in het hotel laten liggen. Ik zat in de groep met vier mensen uit Ecuador. Er kwamen ook twee Nederlanders in de auto en het was meteen al super gezellig. Alleen hadden zij geboekt bij een ander bedrijf dus gingen ze weer weg. Jammer! Er kwamen twee Brazilianen voor hun in de plek. De eerste stop was de Train Cemetry, net buiten Uyuni. Hier waren allemaal oude treinen die al meer dan honderd jaar er stonden. De treinen zien er zo uit door het zout en de harde wind. Na ongeveer twintig minuten gingen we door naar Colchani. Een klein dorpje naast de zoutvlakte. Hier waren vooral veel souvenir winkels die zakjes zout verkochten van de zoutvlakte.

Train CemetryTrain CemetryColchani

Daarna gingen we de echte zoutvlakte op, wat gaaf!! Een korte stop gemaakt voor wat foto’s en toen door gegaan naar het zouthotel, om te lunchen. We kregen vlees met rijst, gekookte aardappelen en groente, heerlijk! Naast het zouthotel was een punt waar alle vlaggen van de wereld hingen. Echt elke vlag hing er, behalve die van Nederland.. Dus ben maar op de foto gegaan met eentje die er op lijkt.

Zout hotelVlaggen bij zout hotelLunch

De gids zei dat hij een hele goede plek wist om foto’s te maken, ongeveer dertig minuten verder de zoutvlakte op. Hier hebben we uitgebreid foto’s en filmpjes gemaakt. José had allemaal leuke ideeën.

Salar de UyuniSalar de UyuniSalar de UyuniSalar de Uyuni

Na bijna een uur zijn we door gegaan naar Cactus eiland (Isla Incahuasi). Dit is een eiland midden in de zoutvlakte die vol is met cactussen.

Cactus eilandCactus eiland

Hierna was een ruim een uur rijden naar het deel van de zoutvlakte die onder water staat. Hier zouden we kijken naar de zonsondergang. Wat bizar mooi! Zo gaaf. Omdat er een laag water op ligt is het één grote spiegel. José had een tafel meegenomen en een fles wijn met wat chips 😍. Nog uitgebreid foto’s gemaakt en genoten van het uitzicht. Echt het mooist wat ik ooit heb gezien. Het werd al wel heel snel koud.

Auto Salar de UyuniWijn Salar de UyuniSalar de UyuniZonsondergang Salar de UyuniZonsondergang Salar de UyuniZonsondergang Salar de UyuniZonsondergang Salar de Uyuni

Hierna terug gegaan naar Uyuni. Ik heb m’n backpack opgehaald bij het hostel en toen naar het busstation gegaan. Om 21.00u ging de bus naar Arequipa (Peru) met een overstap in La Paz. Deze nachtbus was een stuk fijner gelukkig. Iedereen kreeg een dekentje van de busmaatschappij omdat het zo koud was.

Zaterdag
Vanochtend ben ik om 05.00u aangekomen in La Paz. Daar iets meer dan twee uur moeten wachten op de volgende bus naar Arequipa. Echt een vervelende bus! De stoelen waren prima en ik had m’n kleedje meegenomen alleen kon ik nergens m’n telefoon opladen. Na ongeveer twee uur rijden kwamen we bij de grens met Peru. Ook hier moesten we uit de bus en ‘uitchecken’ in Bolivia en ‘inchecken’ in Peru. En wat heb ik lang in de rij gestaan! Verschrikkelijk. Aan de Boliviaanse kant bijna anderhalf uur.

Rij grens Bolivia-PeruRij grens Bolivia-Peru

Ik was al bang dat ik daarna in Peru weer in zo’n rij kon gaan staan maar het viel gelukkig mee. Tegen de tijd dat we allemaal klaar waren was de bus gereden naar de bushalte. Iedereen moest met de taxi daarheen. Toen we daar kwamen bleek de bus er helemaal niet te zijn en kocht een vrouw van het bedrijf ter plekke allemaal kaartjes voor ons. Vreemd! In de bus zat ik naast Benisse (Costa Rica). Erg gezellig en ze slaapt in hetzelfde hostel. Na een busrit van bijna 15 uur zijn we net aangekomen in Arequipa. Het is nu net 22.00u geweest en ben net in m’n hostel.

Ik vlieg morgenochtend (12 juni) vanuit Arequipa naar Lima. Ik wou het liefst vanuit La Paz direct vliegen naar Lima maar dat kostte €320!!! Vanuit Arequipa slechts €80 dus dat scheelt behoorlijk. Morgen heb ik een dagje in Lima en 13 juni vlieg ik ochtends naar Chachapoyas, in het noorden van Peru.

1. Henriet:
    12 juni 2022
    Wat mooi!! Wat een prachtig gevarieerd land zeg!!
  2. Opa:
    12 juni 2022
    Dat wordt nog weer wennen, als je terug bent in Nederland, afgezien van de echte vlag. Wat een leven heb je, als je daar mijnwerker bent. Niet te benijden!
  3. Loïs:
    Heel gaaf!!!
  4. Opa en Oma Broenink:
    12 juni 2022
    Een hele belevenis. Mooi!!!
  5. Greetje:
    12 juni 2022
    Tof om jouw verhalen te lezen en zo je reis mee te beleven.
    En wat een prachtige foto's!
  6. Melvin:
    12 juni 2022
    Awhh lekker man z’n flesje alcohol 😆
    Niet 1 gekocht om er een leuke avond van te maken thuis? 😵‍💫🥴
  7. Cootje:
    12 juni 2022
    Wat ben jij een ervaringen rijker. Maare, je bent er niet dikker op geworden. Ik verheug me er op om je zaterdag weer te zien.
  8. Manon:
    Heel vet weer Bas!!
  9. Henk:
    12 juni 2022
    Super leuk om te lezen Bas!
    Geniet ervan!
  10. Siefra:
    13 juni 2022
    Die douche 😱🚿💦wat eng😜
    Er zitten weer prachtige foto’s tussen!!!!👌🏻