Antigua en dag 1 Tikal

7 mei 2023 - Antigua, Guatemala

Dinsdag

Ochtends uitgeslapen, en heerlijk ontbeten. Toen werd ik gebeld door de man waar ik de tour naar de Acatenango vulkaan had geboekt: twee hadden zich afgemeld voor de tour. We zouden al maar met z’n vieren zijn en nu dus met z’n tweeën. De tour werd dus gecanceld.. enorm balen. Ik kan het ook niet een dag later doen, want donderdag vlieg ik naar het noorden van Guatemala.

Na het ontbijt Alex opgehaald in haar hotel (tegenover mijn hostel) en de stad in gegaan. Eerst zijn we naar de grote kerk geweest, prachtig!

Kerk Antigua

Vlakbij de kerk was ook het Santa Catalina Arch. Een soort brug gebouwd over de straat. Dit is zodat de nonnen de straat kunnen oversteken zonder gezien te worden. Aan het einde van de straat was een groot plein met een fontein in het midden. Hier hebben we ook een quad tour geboekt.

Fontein AntiguaAntigua

Hierna zijn we terug gegaan naar mijn hostel en bij het zwembad gelegen. Tegen 14.00u heb ik me klaargemaakt voor de quad tour en naar het kantoor gelopen. We waren in een groep van vijf (ik, Alex, twee uit Amerika en een meisje uit Hongkong).

Zwembad in hostelQuad tour

Na een kwartiertje op de quad waren we bij de eerste stop, een uitzichtpunt over de stad. We liepen richting het uitzichtpunt toen er opeens een enorme boom op de weg viel, 3 meter achter ons.. en toen was er opeens enorm veel wind en begonnen er overal bomen en takken te vallen (ook op mensen). Gerend voor ons leven naar een toiletgebouw ergens in het bos. (Zie video)

Omgevallen boomPonchoUitzichtpunt Antigua

Daar hebben we bijna een uur gewacht tot het iets minder werd. Het regende nog steeds best hard. Ik, Alex en Cathy (uit Hongkong) besloten om terug te gaan. Het zou de komende uren nog door blijven regenen en het werd super koud. Bij het tour bureau gelukkig een deel van het geld terug gekregen.

Antigua

Met Cathy en Alex gegeten bij mijn hostel en erna naar een bar geweest. We konden de Fuego vulkaan zien uitbarsten vanaf de bar🤩🤩

Fuego die uitbarst

Woensdag

Ochtends rustig aan gedaan en ontbeten met Alex en Cathy. Toen hebben we een tuktuk gepakt naar Hobbitenango, een dorpje in de bergen. We moesten drie keer de tuktuk uit omdat de weg zo steil was😂.

Tuktuk

Na een uurtje waren we er en moesten we met een 4x4 het laatste stukje van de berg op. Daar in het restaurant gelunched en toen het dorpje ingegaan. Er was de grootste tree swing van midden Amerika, heel gaaf! (Video)

Tree swing
Er waren ook een paar plekken waar je mooie foto’s kon maken.

Hobbitenango

We zijn hierna met een taxi (achterin de bak) terug gegaan naar Antigua. Alex voelde zich na de lunch niet heel lekker dus die is terug gegaan naar haar hotel. Ik heb met Cathy een quad gehuurd voor 2 uur. Super gezellig. Zijn heel Antigua doorgegaan en hebben bij wat ruïnes nog Lukas (uit Noorwegen) ontmoet en nummers uitgewisseld.

Achter in de bakRuïnes

Toen werden we opeens aangehouden door de politie.. Blijkbaar was het een eenrichtingsweg en ging ik tegen het verkeer in. We hebben echt een halfuur aan de kant gestaan en op een gegeven moment kwamen er 3 politie auto’s. Gelukkig kwam de man waar we de quad hadden gehuurd en die heeft het geregeld. We moesten 200Q (25€) betalen.

Aangehouden door politieDe boete

Toen zijn Cathy en ik naar Alex haar hotel gegaan. Ze was van hotel geswitched naar een super luxe hotel met spa. Toegang tot de spa is €50, veel te duur dus zijn we naar Alex haar kamer gegaan. Daar een badjas van t hotel aangedaan en gedaan alsof we ik het hotel verbleven. Na de spa hebben we gegeten in het restaurant.

SpaSpaAvondeten

Toen afscheid genomen van Cathy, die ging door naar Lake Atitlan. Ik ben daarna terug gegaan naar m’n hostel. Daar nog een drankje gedaan met Elizabeth (uit Noorwegen) die ik tegen kwam bij de bar.

Donderdag

Vandaag ben ik door gegaan naar Tikal. Mijn vlucht was om 12.00u dus had ik een taxi geregeld die me om 09.15u op zou halen. De airport is een uurtje rijden vanaf Antigua.

Gister was ik zo moe dat ik vergeten was een alarm te zetten, en werd pas wakker om 09.00u😳. Heel snel m’n tas ingepakt en ontbijt to-go gehaald. De taxi was gelukkig iets later.

Het eerste halfuur ging prima. Maar toen stonden we in de file. Om 10.45u waren we nog steeds niet op de airport. Uiteindelijk was ik er om 11.15u.

Snel m’n backpack ingecheckt, die was 15kilo te zwaar was, dus moest ik 50€ bijbetalen🫤. Maar was allang blij dat ik m’n vlucht had gehaald.

Boarding passVliegtuigVliegtuig

Na een uurtje geland in Flores. Wat enorm warm!! Niet te doen. De temperatuur was rond de 40 graden. Gelukkig stond de shuttle van het hostel al klaar (met airco 😉) dus kon ik gelijk instappen. Vanaf de airport was het een uurtje rijden naar Tikal.

VliegtuigShuttle naar Tikal

Tikal was één van de grootste Maya steden. De meeste mensen verblijven in Flores, en doen een dagtour naar Tikal. Maar het leek mij wel gaaf om echt bij het park te overnachten.

In de shuttle was een vrouw uit de VS (Melissa), en een Nederlands stel uit Utrecht (Thomas en Evi). Super leuk, want ik was nog geen andere Nederlanders tegengekomen in Guatemala.

Na een uur waren we er, midden in de jungle! Mijn kamer was al klaar dus ik kon gelijk inchecken. Ik heb een eigen kamer met gedeelde badkamer. Evi en Thomas hadden het ook vreselijk warm, dus zijn we gelijk naar het zwembad gegaan (met een cocktail natuurlijk). Vanuit het zwembad zagen we geregeld apen voorbij slingeren🤩

KamerLodge

Alex had een vlucht later genomen, en kwam avonds aan. Een drankje gedaan met Alex, Evi, en Thomas. Toen een hamburger gegeten en daarna vrij snel naar bed gegaan.

Lodge

Morgen middag gaan we het park in, en zaterdag is ons plan om een zonsopkomst tour te doen!

1. Loïs:
    7 mei 2023
    Wat gaaf wat je allemaal meemaakt!!
  2. Iolenthe Warring:
    7 mei 2023
    Fantastisch Bas! Heel leuk wat je allemaal meemaakt. Ook zo leuk dat je zoveel mensen ontmoet!