Río Dulce en Livingston

13 mei 2023 - Lívingston, Guatemala

Donderdag

Het was echt een vreselijk shuttle. De airco stopte er na 5 minuten mee.. Buiten was het tegen de 40 graden dus een raampje open hielp ook niet echt.

Shuttle naar Río Dulce

Maar ik heb het overleefd. Tegen 15.00u was ik in Rio Dulce. Er was net een kwartiertje geleden een boot naar Livingston gegaan, balen! De volgende ging pas om 18.00u. Ik had het zo ontzettend warm dat ik naar t eerste de beste hotel ben gelopen en daar een kamer heb geboekt (met werkende airco!).

Hotel Río Dulce

Middags ben ik de stad ingegaan. Ik moest nog wat eten en drinken kopen en geld pinnen. Rio Dulce is een stuk minder toeristisch dan de andere plekken waar ik ben geweest. Nergens toeristen gezien. Behalve de mensen van m’n shuttle die nog in de brandende zon aan het wachten waren op de boot 😂🥵

Avonds gegeten in het hotel, en terug gegaan naar m’n kamer. Opeens stopte de airco er mee en gingen alle lampen uit. Ik dacht eerst dat de stroom gewoon avonds uit ging in het hotel (was ook zo in Semuc Champey). Wat bleek, de hele stad zat zonder stroom. Na een uurtje was de stroom weer terug gelukkig. Dit kan ook alleen maar gebeuren in Guatemala😆

Ik heb voor vrijdag de boot / tour geboekt naar Livingston om 09.30u.

Vrijdag

Prima geslapen en ochtends op de boot gestapt. Het was een tour van drie uur over de rivier + een kans om manatees (familie van zeekoe) te spotten.
Het was erg mooi. Helaas geen zeekoeien gezien maar wel veel andere dieren. Veel vogels, papegaaien en apen.

Tour Río DulceTour Río DulceTour Río DulceBoot tour Río Dulce

Op een gegeven moment kwamen we ook langs een klein dorpje. Ze waren een varken aan het slachten langs de waterkant😳, snel een andere kant op gekeken

Tegen 12.00u aangekomen in Livingston. Ik was van plan hier een nacht te slapen en de volgende dag met de boot naar de airport te gaan. Maar mijn vlucht is gewijzigd van 18.20u naar 10.10u. Zo vroeg gaan er nog geen boten, dus moest ik dezelfde dag weer door.

Kinderen die bij hun school werden afgezet

De rest van de middag aan het strand gelegen. Ik zag de hele tijd vogels laag vliegen over het water, dan doken ze ineens het water in en kwamen ze met een vis in hun bek weer boven. Heel gaaf!

LivingstonStrand LivingstonStrand Livingston

Aan t einde van de middag terug gegaan naar de haven en op de boot gestapt naar Puerto Barrios (waarvandaan ik zaterdag terug vlieg naar Guatemala Stad). Daar raakte ik nog aan de praat met een stel uit Zwitserland, die avonds terugvlogen naar Guatemala Stad. De boottocht duurde ongeveer 45 minuten. De zee was alleen super ruig dus vloog ik alle kanten op. Super misselijk toen ik aankwam in Puerto Barrios😅

Puerto Barrios

In Puerto Barrios zijn geen hostels, dus heb een hotel geboekt. Het is echt één grote sloppenwijk. Hier heb ik geen enkele andere toerist gezien. Het leek me niet echt veilig om avonds in t donker op zoek te gaan naar een restaurant, dus heb gegeten in het hotel.

Uitzicht van hotelWinkel in Puerto Barrios

Avonds serie gekeken en op tijd gaan slapen. Nachts nog wakker geworden van schoten. Er is hier veel drugshandel en ook veel drugsgeweld.

Zaterdag

Vanochtend vroeg opgestaan. M’n tas klaar gemaakt voor de terugreis en ontbeten in het hotel. Ik ben met een taxi van het hotel naar de airport gebracht. Overal op straat agenten en soldaten. En niet met een pistool, maar serieuze geweren. Ook bij de ingang van de airport stond een hele groep soldaten en werd de auto gecontroleerd.

Het was zo bizar. Om bij de luchthaven te komen moesten we over de landingsbaan met de taxi. Aan het begin van de baan stond een mannetje met 3 pionnen om de baan “af te sluiten” als er een vliegtuig ging landen😂. Heel bijzonder.

Landingsbaan airport Puerto BarriosLandingsbaan vliegveld Puerto Barrios

Er zijn geen apparaten om de bagage te checken dus moest m’n hele tas en backpack open. Gelukkig alles goed. Ik zag bij de mensen voor me dat ze allemaal extra geld moesten betalen voor hun te zware bagage. Mijn tas was ook 19 kilo te zwaar.. Maar ik hoefde gek genoeg niks bij te betalen.

We zaten met z’n achten in het vliegtuig, dus snapte wel waarom ze 1 vlucht die dag hadden geschrapt en mij op deze hadden gezet. Na een uurtje aangekomen in Guatemala Stad.

Vliegtuig naar Guatemala Stad

Doordat m’n vlucht vervroegd is moet ik nu super lang wachten. M’n vlucht gaat pas om 22.55u.

Anderhalf week geleden heb ik in Antigua Lukas (Noorwegen) leren kennen. En we kwamen elkaar vanmiddag weer tegen op de airport. Super toevallig. Even een drankje mee gedaan, en toen is hij naar z’n hotel gegaan.

Ik vlieg vanavond naar New York, en daar ben ik morgenochtend om 05.30u. Daar heb ik 12 uur overstaptijd, genoeg tijd om de stad in te gaan!🤩

Avonds vlieg ik door naar Amsterdam.

1. Opa en Oma Broenink:
    14 mei 2023
    We hebben genoten van je verhalen. Fijn dat het allemaal goed is gegaan. We hopen dat je een goede terugreis krijgt naar huis.
  2. Iolenthe Warring:
    14 mei 2023
    Wat een mooie reis Bas. Mooie blogs geschreven!