Arequipa + dag 1 Colca Canyon

21 mei 2022 - Arequipa, Peru

Maandag hebben we de rest van de middag gelegen aan het zwembad in Nasca. Daarna omgekleed (vieze kamer met een dode kakkerlak in het midden), en op zoek gegaan naar een pinautomaat. Mijn plan was eerst om in Nasca één of twee nachten te blijven maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Naast de Nazca lijnen is er niks maar dan ook niks te doen. Na het pinnen zijn we uit eten geweest. Ik had een soort noodles met groente en kip, heerlijk!!

Avondeten Nasca

Toen we het restaurant inliepen zag ik dat ze er allemaal soorten ijs hebben. Dus ik vroeg aan de serveerster of ik misschien één bolletje ijs kon krijgen als dessert. Vijf minuten later kwam ze aanlopen met een bord met wel vijf bollen ijs! Veel te veel natuurlijk. Gelukkig was het maar 7 soles (€1,80 ongeveer).

Ijsje Nasca

Ochtends hadden we onze grote backpacks achter gelaten in een restaurant waar we ze konden laten liggen. Rond 21.00 waren we daar weer terug en de vrouw was al bezorgd of wel wel op tijd de tassen kwamen halen. Ze gingen namelijk sluiten om 21.30.

Koffers

Toen naar de bus gegaan. Bob en ik gingen om 22.30 met de bus en Annelijn drie kwartier later. We vertrokken precies op tijd en ik sliep gelijk tot dinsdag 07.00 ochtends. Toen waren we al bijna in Arequipa.

Bus Nasca - ArequipaBus Nasca - Arequipa

Gelijk naar het hostel gegaan (Selina hostel) en ingecheckt. Annelijn, Sarah en Sander kwamen een uurtje later aan. Het is een heerlijk chill hostel met een zwembad en grote tuin.

Selina hostel Arequipa

Middags hebben we nog een free walking tour gedaan. Dit houdt in dat je een paar uur gaat lopen door de stad met een gids en dat je na afloop zelf kan bepalen hoeveel geld het je waard was. We zijn onder andere naar een Alpaca Farm geweest en avonds naar de zonsondergang gekeken vanaf een rooftop bar. Tijdens de tour kwamen we nog 3 andere Nederlanders tegen waarmee we avonds uit eten zijn geweest.

🐐🐑Alpaca FarmAlpaca Farm ArequipaPlaza des Armas ArequipaMirador de Yanahuara

Woensdag moest ik vroeg op. Ik, Bob en Annelijn hebben geraft. Wat was dat gaaf. Ik heb het wel eens eerder gedaan in Frankrijk maar dit was veel ruiger.

Raften ArequipaRaften Arequipa
Raften ArequipaRaften Arequipa

Middags hebben we niet veel meer gedaan. Ik had m’n vieze was weggebracht en kreeg alles weer droog en gestreken terug. De volgende nacht zouden we gaan naar de Colca Canyon, de op één na diepste canyon ter wereld, voor een 2 daagse hike. Om 03.00 zouden we opgehaald.

Kleren

Dus wij (ik, Annelijn, Bob, Sander, Sarah) stonden donderdag nacht allemaal voor het hostel in de kou te wachten maar het busje kwam maar niet. Uiteindelijk 40 minuten gewacht voor die er was. Het was ongeveer 4 uur rijden naar de Colca Canyon. Tussendoor zijn we nog gestopt op een uitzichtpunt om condors te spotten. Heel gaaf!

Condors spottenCruz del Condor

De hike was ongelofelijk zwaar. Ik heb het echt onderschat. We zouden eerst ongeveer 3 uur naar beneden lopen, dan middag eten en dan nog 3 uurtjes naar het hotel. Is prima te doen, dacht ik. Maar toen ik een uurtje aan het lopen was en het vrij warm kreeg (liepen in de felle zon) begon het toch wat moeilijker te worden. Na twee keer bijna te zijn gevallen met veel moeite het restaurant gehaald. Het was er wel prachtig. Ik zat in een erg leuke groep gelukkig. Hetzelfde groepje als de afgelopen dagen en Fränzi en Matthias (Duitsland) en 2 Israëliërs.

Colca Canyon hikeColca Canyon hikeColca Canyon hikeColca Canyon hike

Na een uurtje pauze doorgelopen naar het hotel. Dit keer was het naar boven en naar beneden en soms vlakke stukken. Het liep een stuk fijner dan het eerste deel. Het hotel was in een dorpje naast de rivier dat alleen maar te voet te bereiken is. Heel mooi. Het was allemaal heel erg primitief. Er was geen stroom in de kamer en licht in de wc en douche. Heb maar een ‘douche’ genomen in het zwembad omdat de normale douche ijskoud water had. Ook zijn er geen ramen in de kamer maar stokken voor het raam en is het dak niet helemaal dicht. Veel insecten en muggen in de kamer.

Colca Canyon hikeHet dorpje waar we verblevenZwembad bij het hotel, Colca Canyon hike
We hebben nu net lekker gegeten. Als voorgerecht een soort soep met wortel er in. En als hoofdgerecht kip met aardappelen en sperziebonen. Tijdens het eten werden we nog gestoord door twee honden die boven op elkaar zaten en dat onder onze tafel deden😂 (hiervoor zaten ze ook al in onze kamer onder het bed)

Morgen (vrijdag) gaan we om 04.30 verder hiken. Het is dan nog donker, gelukkig heb ik een powerbank mee om m’n telefoon mee op te laden om die te gebruiken als zaklamp. Er zijn 2 stopcontacten in het restaurant waar iedereen zijn telefoon moet opladen. Morgen gaan we terug naar het punt waar we zijn begonnen. Het wordt nog zwaarder dan vandaag, omdat we alleen maar omhoog moeten. Nu zijn we in het dorp Sangalle (2220 meter) en we moeten naar Cabanaconde (3287 meter).

1. Heidi:
    21 mei 2022
    Wat gaaf om jouw verhalen te lezen. Mooie belevenis voor jou
  2. Melvin:
    21 mei 2022
    Leuk verhaal en mooie foto’s 📸
  3. Opa en Oma Broenink:
    21 mei 2022
    Fantastisch Bas. Je kan het allemaal mooi beschrijven, mooi om te lezen.
  4. Opa:
    21 mei 2022
    Nou Bas, dit soort heftige activiteiten had ik nou niet direct bij jou gezocht. Maar gaaf dat je het allemaal doet en er ook zo van geniet. Heel mooi om je belevenissen mee te maken, opgeleukt met mooie foto's. Geven een mooi beeld.
  5. Greetje:
    21 mei 2022
    Hoi Bas, mooi om je belevenissen te lezen!
  6. Fam Detmers:
    21 mei 2022
    Hallo Bas . Wat heb je dit mooi geschreven . Leuk verslag van de dagen . En wat een onderneming zo’n wandeling . Super goed van je .😊👍We kijken weer uit naar je volgende verhaal en foto’s .Fijne reis verder , Gr van ons
  7. Loïs:
    21 mei 2022
    Wow! Echt gaaf wat je allemaal meemaakt!
  8. Cootje:
    21 mei 2022
    Ik geniet met je mee vanaf de bank. Leuk dat je ons zo laat zien wat je allemaal meemaakt.
  9. Siefra:
    22 mei 2022
    Wauw…wat een avonturen weer!!!!
    Mooie foto’s 📸👌🏻
  10. Guus:
    22 mei 2022
    Mooi om te lezen ben heel trots op jou en als je dit leest is het net alsof je het zelf beleeft heel mooi geschreven en leuk wat je allemaal meemaakt nog veel plezier!