Copacabana en La Paz

8 juni 2022 - La Paz, Bolivia

Maandag

Gelukkig een stuk beter geslapen. Heb nog één nacht bijgeboekt en ga dinsdag met de bus naar La Paz. Middags voelde ik me gelukkig goed genoeg om Copacabana in te gaan. Daar lekker gelunched en wat souveniertjes gekocht. Bij het centrale plein was een soort podium gebouwd en er speelde een band. De hele stad was ook versiert. Het is hier echt een opgave om een taxi te vinden. Er zijn er zo weinig! Avonds met Annelijn een film gekeken en op tijd gaan slapen.

AlpacaZonsondergang Copacabana

Dinsdag

Ochtends voor de laatste keer het heerlijke ontbijt in het hotel (droog brood met fruit). Het brood was echt niet te eten maar het fruit was heerlijk. Daarna ben ik nog snel naar de stad gegaan om geld te wisselen. We moesten namelijk alles contant betalen. Ik had nog heel veel soles (Peru) en bijna geen boliviano’s. Toen betaald, tas ingepakt en naar het busstation gegaan. Het voelde net alsof we met z’n allen op schoolreisje gingen. Een hele grote bus die helemaal vol zat. Na ongeveer 45 minuten rijden moesten we er uit. We waren bij Tiquina. Daar moest de bus op de boot het water over en wij op een klein bootje. Het kostte maarliefst 2 bolivianos (€0.25). Erg leuk. Aan de overkant moesten we wel even wachten tot de bus er was.

Hotel Flor de Mi TierraBus naar La PazBus naar La PazBoot TiquinaBus op bootBoot TiquinaBus op boot

Daarna was het nog 2 uurtjes rijden naar La Paz. Waarvan een uur in de stad naar het busstation. Wat is het een enorme stad! Megagroot!! Ook vreselijk druk. Toen we er waren hoorden we bij de taxi’s dat ze geen ritten meer doen naar het centrum. Omdat het veel te druk is. Er was één man die dat zei tegen alle taxi chauffeurs waardoor zij ons weigerden. Uiteindelijk nog een chauffeur gevonden die nog niet met hem had gepraat. Na een paar minuten begon hij enorm te zuchten, we stonden compleet vast. Over die drie kilometer hebben we een dik uur gedaan!! Toen ingecheckt in het hotel. Ik had een kamer op de vijfde verdieping en Annelijn op de elfde! Wat een uitzicht, heel gaaf! We hadden enorme honger, dus de stad in gegaan om wat eten te scoren. Uitgekomen bij de Burger King, waar ik weer voor het eerst kip heb gegeten. Toen we terug waren hebben we nog samen Arjen Lubach gekeken. Daarna heb ik m’n bed opgezocht.

Burger KingUitzicht hotelUitzicht hotel

Woensdag

Vanochtend wakker geworden van m’n wekker! Buikpijn bijna helemaal weg, heel fijn😊. Dit is de laatste dag samen met Annelijn. Ik ga vanavond met de bus door naar Potosí en zij vliegt morgenochtend naar huis. Ik ben ochtends eerst naar Entel (internetprovider) gegaan om een simkaart te regelen. Natuurlijk weer mijn paspoort vergeten dus kon weer terug naar het hotel😴.

Sim kaart kopen La Paz

In La Paz hebben ze geen metro’s maar kabelbanen. Er zijn er 10. Hier zijn we natuurlijk in gegaan. Helemaal het ski gevoel toen ik instapte. Alleen de ski’s ontbraken😆. We gingen vanaf La Paz (3625m) naar El Alto (4150m). Prachtige uitzicht. Boven in El Alto een taartje gegeten en genoten van het uitzicht. De stad is zo immens groot, overal waar je kon kijken was stad. In totaal zijn we wel in 5 kabelbanen geweest. Het is niet mogelijk om een dagkaart of meer ritten kaart te kopen dus we moesten bij elke kabelbaan weer een nieuw kaartje kopen (3 bolivianos).

Kabelbaan naar El AltoKabelbaan La Paz

Toen naar de Witches Market gegaan met de taxi. Wat een bijzondere markt! Het zijn allemaal souvenir winkeltjes met gedroogde lamafoetussen en dode alpaca’s. Het stonk behoorlijk. Avonds zijn we weer bij de Burger King beland😅.

Witches MarketWitches MarketWitches Market

Tas opgehaald in het hotel en toen moest ik afscheid nemen van Annelijn. Gek en lastig om na bijna drie weken samen te hebben gereisd afscheid te nemen. We hebben zo veel samen gedaan: sandboarding in Huacachina, elkaar door de Colca Canyon hike heen geholpen, Machu Picchu bezocht, vier dagen in de Amazone gezeten en samen in het ziekenhuis gelegen. Annelijn: hele goede reis terug en ik hoop dat je hand snel geneest. Ik ga je missen!

Ik zit nu in de bus naar Potosí, de hoogste stad ter wereld. Ongeveer 10 uur rijden vanaf La Paz. Morgenochtend om 06.00u ben ik er. Daar ga ik een tour doen door de zilvermijnen, ben heel benieuwd! Avonds ga ik met de bus verder naar Uyuni.

1. Siefra:
    9 juni 2022
    Wat leuk weer allemaal!!!
  2. Opa en Oma Broenink:
    Heel boeiend!
  3. Henriet:
    9 juni 2022
    Whauw Bas! Heel gaaf allemaal. Fijn dat je goed herstelt.
  4. Gerdien:
    11 juni 2022
    Fijn dat je weer beter bent. Hopelijk vind je snel weer leuke reismaatjes
  5. Manon:
    11 juni 2022
    Fijn dat je je weer goed voelt Bas!
  6. Iolenthe Warring:
    11 juni 2022
    Mooi Bas wat een belevenis! Jammer dat je ziek bent geweest! Fijn dat weer beter gaat!!