Dag 2 Colca Canyon + Cusco

22 mei 2022 - Colca Canyon, Peru

Ondanks alle insecten en muggen een redelijke nacht gehad. 04.00u ging de wekker, want we zouden gaan hiken om 04.30u. Ik voelde het enorm in m’n benen. Het gekke was dat we geen ontbijt kregen maar pas om 08.00u als we boven aankwamen. Gelukkig had ik nog wat snelle Jelles mee uit Nederland. Toen zijn we begonnen aan de hike. Het was enorm zwaar. Na ongeveer een halfuur kon iedereen op zijn eigen tempo verdergaan en zijn we opgesplitst. Ik, Annelijn en een stel uit Israël waren niet zo heel snel dus de gids liep met ons mee. Je kon ook voor 70 soles (€18) een ezel huren die je naar boven bracht. Tijdens de klim naar boven kwamen er telkens onbezette ezels langs. Heel verleidelijk maar niet gedaan. Ik weet niet hoe ik het heb gedaan maar na 3.5 uur waren we boven. Echt gesloopt. Daarna zijn we naar een restaurantje gegaan waar we hebben ontbeten.

Zonsopkomst Colca CanyonColca Canyon dag 2Bijna bovenGroep Colca Canyon

Rond 09.30u kwam de bus er weer aan en gingen we verder. In de bus kwam ik drie Britten tegen waar ik ook mee in de bus van Paracas - Huacachina had gezeten, gezellig! Zijn nog op een plek gestopt om Condors te spotten (heb er maar één gezien😅). Daarna weer een uurtje gereden naar de Hot Springs in Chivay. Hier maakten we een stop van een uur. Heerlijk om na zo’n zware hike in zo’n warm bad te zitten. Toen ik na die tijd wou douchen zag ik dat m’n douchegel open was gegaan. Één grote bende in m’n tas🫠

Hot Springs Chivay

Na de Hot Springs zijn we naar een restaurantje gegaan om lekker te lunchen. Dit was niet inclusief bij de tour maar je was wel verplicht daar te eten. We zouden ook nog een stop maken bij een alpaca farm maar daar zijn we uiteindelijk niet meer geweest omdat de band van de bus lek was en wat veel tijd kostte. We zijn nog wel gestopt op een uitzicht punt op bijna 5000 meter hoogte! Ik was meteen misselijk en had hoofdpijn. Gelukkig gingen we vrij snel weer naar beneden. Onderweg terug naar Arequipa kwamen we allemaal alpaca's tegen op de weg. Hebben we ze toch nog gezien!

Lunch dag 2 Colca CanyonAlpaca’s onderweg naar ArequipaAlpaca’s naast de weg

We waren rond 18.00u weer terug in het hostel. Annelijn en Bob bleven nog een nacht in Arequipa. Sander, Sarah en ik gingen dezelfde avond om 20.00u met de bus naar Cusco. Echt op de minuut hebben we de bus gehaald. Om 19.30u gingen we pas weg van het hostel en het was ruim 20 minuten rijden. Eerst stonden we in de verkeerde terminal. Toen waren we eindelijk bij de juiste bus, bleek dat we nog taxes moesten betalen dus konden we weer rennend terug naar de terminal. Dit keer ging ik niet met Cruz del Sur, maar met een andere busmaatschappij Civa. In deze bussen kunnen de stoelen 180 graden naar achteren en bij Cruz del Sur maar 160. In de bus zat ik naast een Peruaan die woont in Cusco. Hij heeft me allemaal filmpjes en foto’s laten zien van Cusco en waar ik sowieso heen moet.

Bus Arequipa - Cusco

Redelijk geslapen, alleen was ik in alle haast vergeten water te kopen en had last van m’n keel. Zaterdag ochtend zijn we met een uur vertraging om 07.00 in Cusco aangekomen. Wat is het hier koud! De meneer naast me in de bus had me er al voor gewaarschuwd dat het erg koud is ochtends (2 graden). Maar ik had m’n jas in de grote tas zitten die onder in de bus lag. Eerst lekker ontbeten en toen ingecheckt in de Airbnb. Een hostel is hier duurder dan een Airbnb dus zijn daar voor gegaan. Heel fijn om weer even een eigen (bad)kamer te hebben.

Airbnb Cusco

De rest van de dag niet zo heel veel gedaan. Middags ben ik nog met Sarah naar een groot winkelcentrum gegaan en een nieuwe jas gekocht. Avonds zijn we naar het Rucula restaurant gegaan. Nog nooit zo lekker gegeten! Ik had gegrilde alpaca filet met verse salade en een glas rode wijn.

Taxi naar winkelcentrum met SarahWinkelcentrum CuscoAvondeten Cusco

Vandaag (zondag) een relaxed dagje gehad. Bob en Annelijn zijn vanochtend met de bus aangekomen. Middags ben ik met Annelijn naar het centrum gegaan om een tour te boeken voor morgen. We gaan naar de Sacred Valley (Heilige Vallei) van de Inca’s. Morgen om 06.40u worden we opgehaald. Het toegangsticket voor de vallei is nog duurder dan de hele tour 😅 (tour is 65 soles en toegang tot de vallei 85 soles). Ook hebben Annelijn en ik toegangstickets voor Machu Picchu geboekt. 24 mei gaan we met de trein naar Aguas Calientes (dorp naast Machu Picchu) en 25 mei naar Machu Picchu. Zin in! Ook zitten we er over te denken om misschien een paar dagen naar de Amazone te gaan.

Ik lig nu in bed. Net ben ik met Annelijn, Sander en Bob uit eten geweest bij een kip restaurant. Heerlijk!

Uit eten kip restaurant Cusco

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marco:
    Mooie verhalen Bas! En knap je dat niet op zo'n ezel bent gestapt 🐎
  2. Guus:
    23 mei 2022
    Leuk verhaal je moet echt naar de amazone gaan!
  3. Heidi:
    Mooi. Ik was natuurlijk direct op een ezel gesprongen 😂😂
  4. Gerdien:
    23 mei 2022
    Poeh, dat was afzien! Ik denk dat ik ook de eerste de beste ezel gepakt zou hebben🤣
    Je bent een bikkel Bas.
  5. Opa en Oma Broenink:
    Mooi Bas !
  6. Opa:
    23 mei 2022
    Heel goed Bas! Je wilt toch niet op een ezel gezien worden?!
    Mooie belevenissen. Ik heb al gedacht: dat wil ik ook. Maar ik weet niet of de ezels zo sterk zijn....m