Lima en Chachapoyas

15 juni 2022 - Chachapoyas, Peru

Zondag

De wekker ging vroeg in Arequipa. Ik vloog al om 07.15u dus moest om 05.00 wel op de airport zijn. Het was nog een gedoe ochtends. Ik wou uitchecken in het hostel en betalen, deed de pinautomaat het niet.. Dus moest alles contant. Ik had bijna geen soles meer en niet eens genoeg voor de overnachting. Ik kwam iets te kort. Het was goed zo zei hij. Maar toen moest ik nog naar de airport met de taxi, en dat kan ook alleen contant. Enorm gestress want Uber deed het ook niet en de pinautomaat was helemaal in het centrum. Toen kwam opeens die man naar buiten met wat geld en dat hij al een taxi voor me had gebeld. Zo lief! Vond het wel vervelend want ik had geeneens genoeg voor de overnachting en nu betaalde hij ook nog m’n taxi. Hij zei ‘laat maar een goede review achter’. Toen naar de airport gegaan en daar gelijk even gepind. Bagage afgegeven en door de controle heen gegaan. Ging allemaal vrij soepel dus moest nog wel even wachten voordat ik het vliegtuig in kon. Ik zat bij het raam😄.

Vliegtuig Arequipa - LimaVlucht Arequipa - Lima

Na anderhalf uur geland in Lima en naar het hostel gegaan. Super chill want die was slechts 200 meter van de airport. Het was pas 10 uur ochtends maar gelukkig kon ik m’n kamer al in. De rest van de dag niet zo heel veel gedaan. Middags nog even naar het centrum geweest. Naar de Inka Plaza, allemaal souvenir winkeltjes. Avonds op tijd gaan slapen want ik moest de volgende dag weer vroeg op de airport zijn.

Inka Plaza

Maandag

Shit! Door m’n wekker heen geslapen. Ik moest om 06.00u op de airport zijn en werd wakker iets voor 6😬. Snel alles ingepakt en naar de airport gegaan. Gelukkig was het niet druk en was vrij snel door de controles heen. Een heerlijk broodje gekocht voor een euro. Ik vloog met een heel klein vliegtuigje. Na anderhalf uur landden we op de airport van Chachapoyas. Een echte airport is het niet te noemen, heel klein! Ingecheckt in het hotel. Perfect voor elkaar. Tweepersoonsbed (😊😊) en een warme douche!!

OntbijtVliegtuig Lima - ChachapoyasVlucht Lima - ChachapoyasAirport Chachapoyas

Ik had vreselijk veel honger en had gelezen dat het Amazonika restaurant heel goed was. Daar heen gegaan en ik had geluk: er was nog één tafeltje vrij. Er was voetbal op (Peru-Australië) dus het was heel druk in het restaurant. Uiteindelijk ruim een uur moeten wachten op m’n hamburger. En het was echt niet te eten🫠. Daarna naar de markt gegaan en wat fruit gekocht.

Markt Chachapoyas

De rest van de dag lekker genetflixed en ‘s avonds bij een ander restaurant gegeten.

Dinsdag

Vroeg opgestaan want vandaag was het zo ver, ik ging naar de Gocta waterval! Dit is één van de hoogste watervallen ter wereld (771 meter hoog!) en de reden waarom ik hier naar toe ben gekomen. De waterval was al eeuwen bekend bij de lokale bevolking. Maar de rest van de wereld ontdekte het pas in 2005. De lokale bevolking dacht (denkt) dat er een vloek rust op de waterval. Volgens hun leeft er een blonde zeemeermin in het water. Er is namelijk een man vermist geraakt en zijn vrouw zag hem voor het laatst bij de waterval met een blonde zeemeermin. Ook leeft er een grote slang in het water. Dus meden ze de plek en liepen er niet mee te koop. Vorig jaar beweert een bewoner nog de zeemeermin gezien te hebben. Mensen geloven er dus nog steeds in.

Ik heb besloten het zonder tour te doen, omdat ik dan er wat eerder heen kon en er voor de drukte kon zijn. Vanuit Chachapoyas ben ik met een collectivo (een busje die vertrekt als die helemaal vol zit) naar Cocahuayco gegaan. Vanaf daar was het nog 25 minuten met de tuktuk naar Cocachimba (dorp vlakbij de Gocta waterval). De hike naar de waterval is vrij moeilijk, je bent sowieso 4 á 5 uur onderweg. Het eerste stuk ben ik op het paard gegaan en het laatste uur heb ik gelopen. Heel zwaar! Het laatste stukje was alleen maar naar boven. Tijdens het hiken zag ik de waterval steeds dichterbij komen. Heel gaaf!

Paard naar Gocta watervalGocta waterval van ver af

Het was behoorlijk warm en verheugde me er al op om bij de waterval lekker in het koude water te lopen. Maar toen ik er kwam was het er verschrikkelijk koud. Er was heel veel wind en je werd heel nat van het water. Maar wat mooi! De waterval is zo enorm hoog.

Gocta waterval 2Gocta waterval 1Gocta waterval 3

Toen ik er net kwam was er een andere toerist die een foto maakte op een rots. Het was alleen heel glad dus hij viel van de rots in het water op de stenen.. Hij had een flinke hoofdwond maar het ging goed gelukkig. Daarna nog wat foto’s gemaakt en na een uur terug gegaan naar het paard. In Cocahuayco bijna een halfuur gewacht tot dat er een collectivo langs kwam.

Gocta waterval tijdens het hikenHike naar Gocta waterval
Het was echt een geweldige dag. Zo gaaf om er eindelijk te zijn!

Woensdag

Mijn plan was om vandaag naar Kuelap te gaan, de Machu Picchu van het noorden. Maar die is helaas gesloten. Er is een paar weken geleden een deel van een gebouw ingestort en nu heeft de overheid het dorp gesloten. Ik heb uitgeslapen en ben middags naar Huancas gegaan. Daar is een heel mooi uitzichtpunt. Ook daar ben ik met een collectivo heen gegaan (een taxi is 40 soles en collectivo 5 soles). Wat een prachtig uitzicht! Heel mooi. Op internet had ik gelezen dat er aan de rand een rots is waar je hele gave foto’s kan maken. Dat moest ik natuurlijk doen! Ik had m’n statief mee en de timer op 10 seconden gezet. Maar het was nog een behoorlijk stuk er naar toe en ik moest nog over het muurtje heen klimmen. Ik rende er naar toe, klom over het muurtje en ging door m’n enkel! Ik verloor m’n evenwicht maar viel gelukkig niet van de rots af🫣. Bijna dood maar wel een gave foto!😂

Huancas SoncheDe rots waar ik bijna vanaf viel
Net m’n backpack ingepakt en alles klaar gemaakt voor morgen. Ik vlieg om 11.10u terug naar Lima. Daar blijf ik nog één nacht en de dag erna vlieg ik al weer terug naar Amsterdam!

1. Henriet:
    16 juni 2022
    Mooi Bas!! En nu alweer voorbereiden op het einde van je mooie avontuur ♡. Wat jammer dat het voorbij is.... ik wens je alvast een goede/veilige terugreis. Geniet nog even daar!!
  2. Heidi:
    16 juni 2022
    Wat een belevenissen. Zo te lezen geniet je enorm. Alvast een goede terugreis gewenst
  3. Siefra:
    17 juni 2022
    Wat mooie waterval en wat een hoogte!!!😱
    Je hebt weer prachtige foto’s.📸
    Geniet nog even en alvast een veilige terugreis ✈️ We zien je zaterdag!!!!😀😘