Semuc Champey

13 mei 2023 - Semuc Champey, Guatemala

Zondag

Avonds na een lange rit aangekomen in Lanquín. Ik zat in de bus met Pauline, en zij ging naar hetzelfde hostel als ik. Vanaf daar was het nog een uurtje met de een 4x4 naar het hostel. Er kwamen ook nog mensen uit andere bussen erbij, waaronder twee Nederlandse stellen (Stijn en Sterre uit Groningen, Evie en Kaj uit Eindhoven). Ook kwam ik Madison (Canada) tegen, haar had ik zaterdag in Flores gezien in het zwembad. Heel grappig dat je overal weer mensen tegen komt die je eerder hebt gezien.

Auto van de weg geraaktBusrit naar Semuc ChampeyBusrit naar Semuc Champey

Het hostel ziet er echt perfect uit. Hele leuke sfeer, muziek, en een mooi zwembad. Er werkt een Nederlandse vrouw, Paula, in het hostel. Al gelijk heel gezellig! Na het inchecken gegeten met Pauline en Madison. Later op de avond nog beerpong gedaan met Madison, een jongen uit Utrecht en twee meiden uit Londen.
Maandag

Het ontbijt was heerlijk, twee warme wafels met een fruitsalade. Na het ontbijt ben ik met Pauline en Madison naar Semuc Champey geweest! Vanaf het hostel was het 15 minuten lopen naar de ingang van het park. Eerst zijn we gegaan naar het viewpoint (40 minuten hiken). Opzich prima te doen, alleen was het enorm warm (35 graden). Het was nog mooier dan op de foto’s. Echt prachtig, zeker de 10 uur busrit waard!! Heel veel foto’s gemaakt en toen naar beneden gegaan.

Semuc ChampeyUitzichtpunt Semuc ChampeyUitzichtpunt Semuc Champey met Pauline

Ondertussen was het al bijna 13.00u en behoorlijk warm. Zijn gelijk de baden ingedoken😎 (video)

Semuc ChampeySemuc Champey

Hier zijn we de rest van de middag gebleven. Het was echt heel mooi. Overal watervallen, rotsen waar je vanaf het water in kon springen. Ook zwommen er enorm veel vissen. Ik raakte ook nog aan de praat met Giulia, uit België.

Zwerfhond

Ik had van het hostel geen lunch meegenomen, want ik dacht dat er vast overal in het park kraampjes of winkeltjes waren met eten. Niet dus. Rond 16.00u terug gelopen en gelijk wat eten besteld. Het eten in het hostel is goed voor elkaar. Heel lekker! De eigenaar is een man uit Israël, dus heel veel gerechten zijn Israëlisch.

Hike terug naar hostel

Met Madison nog een potje volleybal tegen Stijn en Sterre gespeeld. De verliezers zouden een shotje tequila krijgen. Het eindigde in een gelijkspel, dus moesten we alle vier een shotje. Avonds tegen 19.00u kwam de nieuwe groep mensen, en weer allemaal Nederlanders. Leon (uit Utrecht), en Alma en Sanne (ook uit Utrecht). Later op de avond hebben we nog met een hele grote groep wat gedronken en beerpong gespeeld. Top avond!

Beerpong

Het is een heel fijn hostel. Iedereen is heel open en komt er zo bij zitten.

Dinsdag

Na een korte nacht werd ik om 07.00u wakker. Gisteravond had ik me laten overhalen om toch maar de grot tour te gaan doen. Ik had thuis al wat videos en verhalen er over gehoord. Dat je al zwemmend door een grot moet met een kaars in 1 hand. Het leek me helemaal niks, maar had me gisteravond opgegeven dus moest mee.

Kaars voor in de grot

Het was echt bizar. Eerst 30 minuten gehiked naar de grot. Iedereen kreeg een kaars en daar gingen we. Na een paar minuten viel ik al gelijk tussen twee rotsen in😂, gelukkig niet op een scherpe rots ofzo. Daarna was het al zo diep dat ik niet meer kon staan dus moest al watertrappelend met de kaars boven water de grot door.

Onderweg moesten we super gladde ladders op en op een gegeven moment zelfs met een touw tegen een soort waterval omhoog. Doodsbang dat ik zou uitglijden en op een rots zou vallen. Ook moesten we één keer een sprong maken van 5 meter, heel gaaf.
Ik zat in de groep met Madison, Stijn, Sterre, Evie, en Kaj dus dat was wel erg gezellig.

Na anderhalf uur stonden we weer buiten. Heel blij dat ik het gedaan heb, want had het niet willen missen! Ik kon helaas geen telefoon mee en heb ook geen foto’s, maar hier een paar foto’s  van Google:

Grot tour Semuc ChampeyGrot tour Semuc Champey

Na de grot zijn we naar twee grote watervallen gegaan waar je van rotsen in het water kon springen. Een sprong van 8 meter, en zelfs eentje van 13 meter. Ik heb het bij de 8 meter gehouden.

Waterval Semuc ChampeyWaterval na de grot tour met Madison

Tot slot gingen we een halfuurtje tuben op de rivier. Veel gelachen want de één na de ander ging ondersteboven in de sterke stroming.

Met de hele groep gelunched en bij het zwembad gelegen.

Zwembad hostel

Mijn plan was om woensdag te vertrekken. Maar ik had het zo naar m’n zin dat ik toch nog een extra nachtje heb bijgeboekt. Leon, Evie, Kaj, Alma en Sanne blijven ook tot donderdag.

Woensdag

Niet heel goed geslapen. Leon, Evie en Kaj gingen ochtends naar Semuc Champey en de hike doen naar het uitzichtpunt. Ik ben in het hostel gebleven en heb lekker gelegen in een hangmat en bij t zwembad.

Middags gelunched met z’n allen. De rest van de dag gezwommen en spellen gedaan in t zwembad.

Avonds kwamen Alma en Sanne er ook bij. Hebben een super leuke avond gehad. Eerst gegeten, en daarna tot 23.00u wat spelletjes gedaan. Evie en Kaj hadden regenwormen meegenomen uit Nederland. Ook lagen er in het hostel allerlei spellen, waaronder “Cards Against Humanity”, hilarisch.

Avondeten in hostel

Donderdag

Vandaag ging de wekker om 05.00u. Snel m’n tas ingepakt en ontbijt to-go gehaald bij het restaurant (buritos).

De rest van de groep ging ook vandaag verder dus gingen we met z’n allen in de 4x4 terug naar het dorp (Lanquín).

4x4 van het hostel naar Lanquín

Alma en Sanne gaan door naar Lake Atitlan. Evie, Kaj en Leon naar Flores. Bij de bushalte afscheid genomen, gaan zeker nog eens afspreken in NL! Ik zit nu in de shuttle richting Rio Dulce. Een stad aan de rivier Dulce. Hopelijk ben ik er op tijd, en kan ik gelijk door met de boot naar Livingston (een dorpje aan de Caribische kust).

Shuttle naar Rio Dulce

Het gaat nu wel snel. Daar heb ik nog twee nachten en dan terug naar huis..

1. Loïs:
    13 mei 2023
    Wauww! Wat gaaf allemaal!!
  2. Marco:
    👍👍
  3. Guus:
    13 mei 2023
    Vet allemaal! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!👌
  4. Henriet:
    Heel mooi Bas!!
  5. Gerdien:
    13 mei 2023
    Wat een belevenissen! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet nog even en een goede terugreis toegewenst
  6. Cootje:
    13 mei 2023
    Wat is het daar mooi zeg. Straks weer afkicken in Nederland, maar dan in juli op naar Maleisië. Geniet nog even en een hele goede terugreis gewenst. Dikke kus.
  7. Greetje:
    13 mei 2023
    Wat fijn dat je er zo van geniet!
  8. Iolenthe Warring:
    Super Bas!! Xx