Tikal en Flores

11 mei 2023 - Tikal, Guatemala

Vrijdag

Niet al te best geslapen. Er was geen airco in de kamer (dat is verboden in het park). Ook werden we om 05.00u wakker geschreeuwd door de apen. Wat een lawaai maken die beesten zeg, echt bizar. (Video)

Ontbeten in het restaurant en een paar uur aan het zwembad gelegen. Toen naar de tempels gegaan.
Ik was opeens mijn tickets kwijt. Onderweg van de airport naar de lodge waren we gestopt bij een ticketpunt om tickets te kopen. Dus ik moest online opnieuw een ticket kopen, super dom. Waarschijnlijk had ik ze in de shuttle laten liggen.

Toen we net het park inliepen stond er gelijk een groot bord met een waarschuwing voor krokodillen, lekker.. Verderop hing een aapje in de boom met een baby op de rug🤩 (video)

Tikal

Na ongeveer een uur lopen waren we bij de Gran Plaza. Daar kon ik gelukkig water kopen want had maar 1 flesje mee. Hier waren ook Tempel I en II. Heel mooi. Tempel II mocht je ook beklimmen. Het was zo ontzettend warm (38 graden) en al helemaal op de tempel in de volle zon 🥵

TikalTikalTempel IITikal

Na wat foto’s gemaakt te hebben zijn we doorgelopen naar de hoogste tempel, tempel IV. Dit was ook een hele klim maar gelukkig was er wel schaduw boven.

TikalTempel IJungle Lodge

Hierna zijn we naar wat kleinere tempels gegaan. Toen terug gelopen naar de lodge. Daar een late lunch gehad en het zwembad ingedoken. Er was een hele nieuwe groep mensen aangekomen, en echt alleen maar Nederlanders. Nog een stel uit Utrecht, een groepje van 3 uit Rotterdam en een gezin uit Groningen.

Bij de bar kwamen we Melissa (van de shuttle) tegen. Zij had een kamer met eigen jacuzzi en vroeg of we bij haar gezellig wat kwamen drinken.

Jacuzzi

Na het avondeten nog een drankje gedaan met Evi en Thomas en snel m’n bed ingedoken.

Zaterdag

Toen m’n wekker ging om 03.00u, sliep ik voor m’n gevoel net. Maar goed, alles voor de zonsopkomst in Tikal. Super leuke gids, die van alles wist te vertellen over de dieren en geschiedenis van Tikal.

Toen zijn we het park ingegaan (in het donker). De gids vertelde dat er vaak krokodillen langs de weg liggen te wachten op dieren. Helaas dit keer niet. In de sunrise groep was ook het Nederlandse stel uit Utrecht, en het gezin uit Groningen (weet hun namen allemaal niet meer). Na een uurtje lopen kwamen we weer bij tempel IV.

Die beklommen en boven gekeken naar de zonsopkomst. Heel erg gaaf! Het was eerst heel bewolkt maar gelukkig trok het iets weg.

ZonsopkomstZonsopkomstTempel

Hierna zijn we teruggelopen naar de lodge en heb ik drie uur geslapen. Toen m’n tas ingepakt. De shuttle naar Flores vertrok om 11.00u. Thomas, Evi, Alex, en Melissa zaten in dezelfde shuttle. Afscheid genomen van Thomas en Evi op de airport. Zij vliegen terug naar Guatemala Stad.

In Flores ingecheckt in het hotel, en het zwembad ingedoken. Alex en ik heb middags een zwembad-tour door Flores gedaan. Langs allemaal hotels en daar gezwommen + een cocktail. En weer overal Nederlanders. Erg gezellig.

De zonsondergang was echt prachtig.

Zonsondergang Flores

Avonds zijn Alex en ik nog naar een rooftop bar geweest. Toen was het tijd om afscheid te nemen. Zij vliegt zondagochtend naar Miami voor haar werk. We hebben het super leuk samen gehad!!

Zondag

Vanochtend ging m’n wekker weer vroeg, om 06.30u. Ik ga vandaag door naar Semuc Champey, een rit van bijna 10 uur. Een ontbijtje gehaald en naar het bus station gegaan. Gelukkig is er airconditioning in de bus want het is weer erg warm.

Ik zit in de bus met wat mensen die ik ook gister al had ontmoet in het zwembad bij het hotel. Pauline (uit Duitsland) en ik gaan beiden naar hetzelfde hostel, dus dat wordt vast gezellig.

Net een stop gehad bij de McDonalds. Over een klein uurtje zijn we in Lanquin. Dan is het nog een uur met een 4x4 de berg op. Mijn plan is om hier drie nachten te blijven.

1. Iolenthe Warring:
    Super Bas! Mooi hoor..en als je een wekker nodig bent🤣
  2. Opa en Oma Broenink:
    11 mei 2023
    Mooi Bas en mooie foto's.
  3. Jedinja:
    11 mei 2023
    Wat een mooie reis maak je weer, leuk om je belevenissen te volgen!
  4. Cootje:
    Super dat je zo geniet!