Machu Picchu

26 mei 2022 - Aguas Calientes, Peru

Dinsdag was het eindelijk zo ver. We gingen met de trein naar Aguas Calientes!! Annelijn en ik hadden eerst allebei het plan om de Inca Jungle Trail te gaan doen. Dat is een 4 daagse tocht naar Machu Picchu. Maar de Colca Canyon hike viel zo tegen dat we besloten om er met de trein heen te gaan. Het was prachtig!! We reden in een dal langs een wilde rivier met om ons heen hele hoge bergen. Heel mooi.

Trein Cusco - Aguas CalientesTrein Cusco - Aguas CalientesTrein in Aguas Calientes

Bij aankomst zijn we gelijk naar het hotel gelopen. Er zijn geen auto’s in het dorp dus alles moet te voet. Het hotel was iets anders dan we hadden verwacht. Maarja, het is maar voor één nachtje. Het dorpje is heel erg toeristisch waardoor de prijzen ook behoorlijk hoog zijn. Middags hebben we eerst lekker wat gegeten en zijn daarna naar de markt gegaan. Het waren, ik overdrijf niet, wel honderd kraampjes / winkeltjes met souvenirs en kleren (heb een video er van opgezet). Ik vond zo veel souvenirs leuk, dat ik er zo veel heb gekocht dat het allemaal niet meer in m’n tas paste 😅. Op de markt kwamen we ook nog twee Amerikaanse tegen. Erg gezellig en nummers uitgewisseld.

Hotel Aguas Calientes

Avonds een halfuur in de rij gestaan voor het kopen van de bustickets naar Machu Picchu de volgende morgen. Waren we eindelijk aan de beurt, was ik m’n paspoort vergeten.. Shit! Foto laten zien maar ik moest hem echt ophalen. Annelijn was wel zo slim om hem mee te nemen dus die kon wel een kaartje kopen. Onderweg terug naar het hotel kwamen we langs allemaal kraampjes met eten en hebben daar een kip burger gekocht. Hele lieve vrouw en een heerlijk broodje. Daarna m’n paspoort gehaald en de bustickets gekocht.

Broodje kipRij voor bustickets

Ik ben ‘s avonds op tijd gaan slapen want vandaag (woensdag) moesten we om 05.10u bij de bushalte zijn. De standaard tickets voor Machu Picchu waren al uitverkocht voor onze dag dus we hadden een standaard ticket geboekt + Huchuypicchu. Dit is een normaal ticket alleen volg je een route dat je de berg Huchuypicchu ook beklimt. Bij het hotel was het ontbijt pas vanaf 06.00u dus kregen we een zakje met wat broodjes er in.

Rij voor de bus naar Machu Picchu

Na een halfuurtje in de bus waren we boven. Allemaal gidsen kwamen naar ons toe om te vragen of we een gids nodig hadden, no gracias! Tot dat eentje zag wat voor ticket we hadden en zei dat we daarmee helemaal niet naar het beroemde uitzichtpunt konden. Zelf even nagekeken en het bleek inderdaad te kloppen. De route die wij hadden ging alleen maar door het stadje en niet langs het beroemde foto punt. Voor 10 dollar konden we met hem mee en ging hij praten met de bewakers en zouden we alsnog daar heen kunnen. Prima!😃 Toen we de afslag namen naar het uitzichtpunt zagen we dat er twee tussenuit gepikt werden die niet het juiste ticket hadden. En wij konden doorlopen.

Na 10 minuten waren we er, wauw!! Altijd zie je foto’s en filmpjes en nu sta je er zelf. Heel bijzonder! Het zou vandaag heel bewolkt worden maar gelukkig viel het mee.

Machu Picchu uitzichtMachu Picchu uitzichtAnnelijn en ik Machu PicchuLama’s Machu Picchu

Heel veel foto’s gemaakt en daarna naar het stadje zelf gegaan. Wij dachten dat we de grote berg gingen beklimmen (die op de foto hier boven te zien is), maar het bleek dat wij die kleine links van de grote berg gingen beklimmen. We hoorden van de gids dat Huchuypicchu ‘Baby Mountain’ betekent. Twee Amerikanen die bij ons in de groep zaten hadden wel een ticket voor de grote berg. Wij waren eerder weg gegaan van de rondleiding omdat we voor 08.00u de berg op moesten. De hike viel reuze mee. Na 20 minuten waren we al boven😂. Heel mooi uitzicht. We zagen Machu Picchu nu vanaf de andere kant.

Machu PicchuHike naar HuchuypicchuUitzicht HuchuypicchuUitzicht Huchuypicchu

Toen we terug beneden waren kwamen we onze gids weer tegen en de rest van de groep. Nog een halfuurtje met hun mee gelopen en toen was de rondleiding voorbij. In Machu Picchu lopen 18 lama’s rond, en ik zag ze in de verte lopen. We konden er eigenlijk niet meer heen omdat dat een andere route was en onze naar de uitgang ging. De gids zei dat we gewoon over het hekje heen moesten gaan en naar boven rennen. Klonk als een goed plan. Wij snel over het hekje heen en naar boven rennen. We hoorden en zagen een bewaker al fluiten en naar ons toe komen rennen. Maar we waren al boven dus hij kon er vrij weinig meer aan doen😆

Lama’s Machu PicchuLama Machu Picchu

Vrij snel erna gingen we naar de uitgang en met de bus terug naar het dorp. De rest van de middag hebben we niks gedaan. We zitten nu in de trein terug naar Cusco. Annelijn heeft morgen een rustdagje en ik ga de hike naar de Humantay Lake doen. Om 04.00 gaat de wekker😴. Het was echt fantastisch vandaag! Tot nu toe het gaafste wat ik gedaan heb.

1. Loïs:
    26 mei 2022
    Ik ben benieuwd naar de souvenirs!
  2. Siefra:
    Te gek Bas!!!!!👌🏻🤩
  3. Karin:
    Stiekem naar de lama’s 🦙😂😂😂
  4. Guus:
    26 mei 2022
    Ik ben zo benieuwd naar de souvenirs leuk om te horen dat het leuk was!💪💪🤪🤩
  5. Manon:
    Zo leuk Bas!
  6. Jonne:
    Ben fan :) mooie foto’s!
  7. Fam Detmers:
    Leuk Bas !!
  8. Wim:
    28 mei 2022
    Wel jammer he dat je zo weinig meemaakt 😅
  9. Henriet:
    7 juni 2022
    Whauw! Ziet er prachtig uit daar!!