Puerto Maldonado (Amazone)

2 juni 2022 - Puerto Maldonado, Peru

Maandag
Ochtends na een verschrikkelijke busrit aangekomen in Puerto Maldonado. De bus is wel 10 keer nachts gestopt en elke keer werd er door de bus geschreeuwd wie er uit moesten. Er kwam zelfs om 03.00u een vrouw al schreeuwend de bus binnen om Coca Cola en Sprite te verkopen😅. We werden opgehaald en gebracht naar het kantoor waar we nog een uurtje moesten wachten. Het is hier een stuk warmer dan in Cusco (daar 20 en hier 33 graden).

Bus Puerto MaldonadoWachten in kantoor

Naar de lodge was het ongeveer anderhalf uur varen. Wat is het hier mooi. Annelijn en ik hebben samen een huisje. Midden in de jungle, heel gaaf! Het was enorm warm dus ben gelijk het zwembad ingesprongen.

Boot naar de lodgeHuisje in de jungleHuisje in de jungleUitzicht vanuit de slaapkamerZwembad

Na de lunch was de eerste activiteit, naar Monkey Island! Het was slechts 15 minuten met de boot. Na ongeveer 20 minuten lopen zagen we de eerste apen!! We kregen van de gidsen een paar bananen om te geven aan de apen. Echt heel bijzonder, ze kwamen heel dichtbij en aten de banaan zo uit je handen.

JungleMonkey IslandMonkey IslandMonkey IslandVlinderJungle

Toen lekker gelunched (rijst met kip). Wat vrije tijd en ‘s avonds een kaaiman (een soort krokodil) tour gedaan. We gingen met een boot de rivier op en dan langs de kant varen en proberen de kaaimannen te spotten. We zagen er een paar. Het was wel jammer dat ze zo ver weg waren maar de gids vertelde dat we de volgende dag tijdens de tour naar het Sandoval Lake ze veel meer zouden zien. Daarna avond gegeten en snel gaan slapen. De volgende dag moesten we om 05.00u klaar staan. In de kamer waren erg veel insecten en vliegen maar ik had gelukkig een klamboe.

Kaaiman tour

Dinsdag

Voor de wekker was ik al wakker. Het was veel te warm. Toen m’n ontbijt pakketje opgehaald (no queso, zonder kaas😆), en naar de boot gegaan. Het was ongeveer tien minuten varen en vanaf daar drie kilometer lopen door de jungle naar het Sandoval Lake. Onderweg erg veel vogels gezien.

Ontbijt Sandoval LakeSandoval LakeHike naar Sandoval Lake

Toen kwamen we bij een plek met een paar bootjes en vanaf daar was het ongeveer vijf minuten naar het meer. We vaarden net weg en we zagen al de eerste kaaiman in het water, wow!! Dit keer niet op 10 meter afstand maar direct naast de boot. In die vijf minuten naar het meer zijn we er drie tegen gekomen.

Sandoval LakeKaaiman Sandoval LakeSandoval Lake

En toen waren we bij het Sandoval meer. Na een stukje varen zagen we opeens een hele groep apen in een boom! Later vaarden we nog langs een andere kaaiman die we probeerden te lokken met wat brood. En toen kwam er opeens een andere kaaiman van 5 meter lang!! Bizar! De gids schrok ook want hij was vlak naast de boot. Ik had nog een broodje over met worst en gooide dat in het water. Meteen kwamen de piranha’s. We mochten jammer genoeg niet vissen. De pauze was bij een Peruaanse familie die woonde aan het meer. Daarna zijn we terug gevaren en naar de lodge gegaan.

Kaaiman Sandoval LakePauze bij Peruaanse familieSandoval Lake

Sandoval Lake

De rest van de middag heb ik niet zo veel gedaan. Het was gelukkig een stuk kouder maar het regende veel. Avonds heb ik een nacht hike door de jungle gedaan. Bizar grote spinnen gezien!! De gids kon precies zien waar ze zich verstopten en lokte dan met een tak ze uit hun hol. Toen we terug liepen naar ons huisje zagen we nog zo’n enorme spin in de boom naast het huisje🫣

Spin nachtwandelingSpin nachtwandelingSpin nachtwandeling

Woensdag

Het heeft de hele nacht keihard geregend. Maandag was het vreselijk warm en nu heel koud dat ik zelfs onder een extra deken lag. Om 07.30u ontbijt en het plan was om daarna te gaan ziplinen. Maar het regende nog heel hard dus ben uiteindelijk om 10.00u gegaan. Ik dacht dat het alleen ziplinen was maar we gingen ook over een smal parcours hoog in de bomen, op 35 meter hoogte!! Ik hou helemaal niet van dingen op hoogte maar het was echt heel gaaf. Tijdens het ziplinen zag ik twee apen in de bomen.

ZiplinenBrug bij ziplinenZiplinenZiplinen

Hierna zijn we met onze gids, Paul, wezen kayakken. Omdat het zo veel geregend had stond de rivier ruim een meter hoger! We zouden een stukje stroomopwaarts varen en vanaf daar gaan kayakken. Maar toen kwam er een boot van de marine naar ons toe. Het bleek dat er nog een best wel grote boete openstond en dat onze gids zijn vaarbewijs niet bij zich had. Duurde even maar mochten daarna nog wel kayakken. Heel leuk en gelukkig geen kaaimannen tegen gekomen🐊

MarineKayakkenKayakken

De rest van de middag was ‘chill out time’. Heb lekker in de hangmat gelegen en geslapen. Donderdag zouden we een tour hebben naar papegaaien. Alleen we hoorden van onze gids dat Chino (de man in Cusco waar we deze tour geboekt hebben) niet genoeg heeft betaald dus dat we de tour niet kunnen doen. Heel vervelend want we blijven voor de papegaaien een nacht extra. Middags kwamen we Niek (NL) tegen, die ook had geboekt bij Chino. Ook hij zou de papegaaien tour doen maar Chino heeft ook niet voor hem betaald. Ook wou Chino onze bus tickets naar Puno (gaan we donderdag avond heen) niet kopen omdat hij ze te duur vond. Na veel gezeur heeft hij ze toch gekocht. Hierna afscheid genomen van onze gids (foto met hem hier onder). Annelijn en ik spraken ook nog met een serveerder in het restaurant, waar we al vaker mee gepraat hadden. Die vertelde dat ze 26 dagen, 15 uur per dag daar werken. En dan 4 dagen naar huis (Puerto Maldonado) gaan, en dan weer voor 26 dagen terug. Per maand krijgen ze maar 700 soles (€175🫤). Is nog geen €7 per dag. En dat geven wij uit aan twee cocktailtjes bij de bar🙄

Gids

Avonds weer lekker gegeten en daarna nog een drankje en voetbaltafel gedaan met Niek, Henry en John (Allebei Duits).

Voetbaltafel

Donderdag

Vanochtend heb ik niet zo veel gedaan. De baas hier vond het erg vervelend dat we niet naar de papegaaien konden en dus mochten we nog een keer naar Monkey Island met een andere groep.

Monkey IslandMonkey IslandMonkey IslandMonkey Island

En middags vroeg hij of ik nog een keer wou ziplinen. Tuurlijk! Dus heb dat ook nog een keer gedaan. Net even snel gedouched (ijskoud water🥶) en zit nu in de boot terug naar Puerto Maldonado. De bus gaat om 19.00u en ben morgenochtend om 07.00u in Puno! Ik ga denk ik gelijk middags door met de bus naar Copacabana (Bolivia!!)

1. Greetje:
    3 juni 2022
    Gaaf Bas om jouw reis zo mee te beleven!
  2. Guus:
    Vette foto's!🤟💪💪
  3. Melvin:
    Mooie foto’s 🐒
  4. Opa:
    3 juni 2022
    wat een mooie ervaringen in de jungle. Apen en kaaimannen.... leuk gezelschap!
  5. Gerdien:
    3 juni 2022
    Wat een belevenis! Prachtig zeg… ik werd al naar van die foto’s van die hoge brug, laat staan dat ik er overheen zou moeten lopen😱
    Stoer dat je het toch hebt gedaan… grenzen verleggen en ontdekken dat je veel meer kunt en durft dan je dacht… heel stoer.
  6. Rosanne:
    3 juni 2022
    Gaaf Bas! Echt leuk je verhalen te lezen en vooral de foto’s te zien! Genieten!
  7. Karin:
    3 juni 2022
    Wauw Bas! Wat doe je gave dingen!
  8. Manon:
    4 juni 2022
    Echt superleuk Bas! Mooie foto's ook:)!
  9. Henriet:
    7 juni 2022
    Wat een avontuur!! Trots!
  10. Siefra:
    7 juni 2022
    Wat leuk die aapjes en wat een joekels van spinnen 🤪
    Mooi avontuur!!!!👌🏻😃