Sandakan, Borneo

24 juli 2023 - Sandakan, Maleisië

Zaterdag 22 juli

De wekker ging erg vroeg (07.00u). Voor de laatste keer lekker ontbeten bij het restaurant en afscheid genomen van het prachtige uitzicht op het strand. Toen de koffers gepakt en met de taxi naar het vliegveld gereden. Halverwege de taxi rit knalde we heel hard tegen een overstekende aap aan. Heel zielig.

Resort Langkawi

Op de luchthaven begon het gezeur. We hadden te veel kilo's (9 kilo). Dit kostte 360MYR (70€). Zonde geld, dus we hebben de halve koffer van mama leeg gepakt en in onze handbagage gedaan. Toen hadden we een uur vertraging. Na een uurtje vliegen waren we in Kuala Lumpur.

Boarden op LangkawiVliegtuig naar Kuala LumpurVliegtuig Langkawi naar KLPap en mam in vliegtuig

Enorm vliegveld! We hadden veel overstaptijd maar dat hadden we echt nodig. Met een gammele bus moesten we nog naar een andere terminal. Bij het inchecken was er weer gedoe met de koffers. Er moest nog eens 3 kilo af. Na een halve marathon gelopen te hebben waren we eindelijk bij de gate. Deze vlucht ook een uur vertraagd..

Bus op Kuala Lumpur airport

We hadden ons in het vliegtuig gezellig geïnstalleerd tussen alle locals. We zaten bij een vrouwenclub uit Sandakan die met z'n allen naar Kuala Lumpur waren geweest. We waren echt een bezienswaardigheid. Ze waren dusdanig gecharmeerd van papa en Guus dat ze allerlei eten en broodjes kregen. Toen kwam het vriendelijke verzoek om allemaal het vliegtuig weer te verlaten, wegens een mankement aan het vliegtuig.

Mama met de lokale bevolking

Super vervelend! Want het zou waarschijnlijk niet meer lukken om die avond naar Sandakan te gaan. Samen met drie andere nederlanders gewacht bij de gate. Die kwamen uit Nederland dus hadden er al een super lange reis op zitten. Gelukkig hoorden we toen dat er nog een ander vliegtuig was gevonden en dat we over anderhalf uur konden vliegen! Wel zo fijn.

Vliegtuig naar Sandakan

Na een gezellige vlucht van 3 uur kwamen we hartstikke laat aan in Sandakan. Snel met de taxi naar het hotel gegaan en ons bed ingedoken. Bas had geen hotelkamer voor zich alleen, maar één met een gedeelde badkamer: met een salamander. Die is gelukkig gevangen door één van de mensen van het hotel met een visnetje.

Guus met vrouw uit vliegtuigAangekomen in SandakanSalamander in badkamer kamer Bas

Zondag 23 juli

Tijd voor een rustig dagje. Heerlijk gezwommen en de glijbaan uitgetest. Middags hebben we een auto geregeld voor 4 dagen en Sandakan verkend. De verschillen zijn groot. Sommige wijken zien er ontzettend triest en armoedig uit (zie foto's). In het grote winkelcentrum hebben we boodschappen gedaan. Wat een ervaring. Schappen tot het plafond en op kinderhoogte lagen enorme kapmessen.

Zwembad Sabah Hotel SandakanOnze huur auto SandakanSandakan centrumWinkelen SandakanSupermarkt SandakanMes in supermarktSandakanSandakan

Avonds hebben we gegeten bij het hotel. Het duurde erg lang, maar heerlijk gegeten.

Maandag 24 juli

Vandaag is Loïs jarig! Ochtends gezongen en cadeautjes gegeven. Verjaardag vieren we later in Nederland.

Lois jarigLoïs 16

Na het ontbijt zijn we direct op pad gegaan. Met de auto naar de orang utans. Er is een opvangcentrum voor mishandelde orang utans, die daar worden verzorgd. Helaas hadden ze net eten gehad. En dus verstopt in de jungle. Toen zijn we naar een beren opvangcentrum gegaan. Dit was erg leuk, en ontzettend warm. Dit is voornamelijk voor Loïs beroerd. Die heeft nogal last van de warmte en haar luchtwegen. Super mooie dieren!

Sun Bears SandakanSun beren SandakanSun beren Sandakan

Hierna terug gegaan en een potje uno gespeeld aan het zwembad. In het hotel zitten erg veel nederlanders. Vanavond zijn we Sandakan in geweest. Het begint dan helemaal te leven. Overal marktjes en kraampjes.

Sabah Hotel SandakanSalamander bij het zwembad SandakanSupermarkt Sandakan

We zijn net terug in het hotel. Morgen gaan we opnieuw naar de orang utans, dit keer op tijd!

Slaap lekker!

(we voegen zo nog wat video's toe van de reis, die staan er straks op)

1. Petra Sok:
    24 juli 2023
    Hoi Bas, wat leuk dat ik nog in de mail van je stond, gaat goed met je zo te zien en wat prachtig om zo samen op reis te gaan.
    Ik geniet van de foto's en het reisverslag, nog een hele fijne vakantie samen. Groetjes Petra
  2. Opa en Oma Broenink:
    24 juli 2023
    Hoi Marco en Cootje Bas Lois en Guus. Weer een mooi reisverslag en mooie foto's. Lois van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nog een fijne vakantie met elkaar.
  3. Henriet:
    25 juli 2023
    Wat een gedoe is het geweest zeg... maar gelukkig veilig weer aangekomen. Lois, nog gefeliciteerd via deze weg. Wat een verschillen daar zeg. Jullie genieten volop.