Sandakan en dag 1 Kuala Lumpur

28 juli 2023 - Kuala Lumpur, Maleisië

Dinsdag 25 juli

Ons plan was om vandaag te gaan naar de Orang Utans. We zijn toch wat anders gaan doen, namelijk met een boot de Kinabatangan rivier op. Vanaf ons hotel was het 118 km rijden. Dit lijkt niet veel, maar door bizar slechte wegen hebben we er bijna drie uur over gedaan. Overal zaten enorme gaten in de weg. Gelukkig waren we niet met onze eigen auto. Bas zat achter het stuur en aan hem de schone taak om alle gaten, dode dieren, en obstakels te ontwijken. Overal op de weg liggen dode honden en katten. Heel sneu.

Tegen 16.00u waren we er, en stonden twee locals ons al op te wachten. Eén van hen had maar twee tanden, dat werd onze gids. Enthousiast stapten we in zijn boot. Al vloekend kreeg hij de motor aan de praat. Met een flinke gang zijn we richting de dieren gevaren. Al snel zagen we de eerste aapjes in de bomen. Heel leuk!

Jungle tour SandakanJungle tour bootJungle tour bootJungle tour boot

Een stukje verder zagen we een baby krokodil op de kant liggen. De gids vertelde ons dat de kans heel klein was dat we krokodillen zouden zien, omdat het water erg hoog stond. Hoe verassend is het dan om iets verderop een gigantische krokodil aan te treffen. Bizar! De gids vertelde dat het een zoutwater krokodil is. Die zwemmen diep in de rivier (waar het water zout is), de andere krokodillen zwemmen ondieper. Daar is zoet water.

Krokodil jungle tourApen jungle tour

Er leven ook olifanten. De kans om deze te spotten is echter nog veel kleiner. Toen hoorden we opeens van mensen in een andere boot dat er drie olifanten verderop gespot waren. Wij als een razende daarheen en ja hoor. Er liepen twee olifanten met een baby olifant.

Olifanten jungle tour

Wat ook heel leuk was, is dat we bij de olifanten de drie nederlanders tegenkwamen die we hadden getroffen met de vertraging.

Naast de krokodil en de olifanten, hebben we veel mooie vogels en (neus)apen gezien. Het was een prachtige dag!

' s Avonds in het donker terug gereden en gelukkig veilig in het hotel gekomen. Daar vrij laat (21.00u) gegeten in het restaurant.

Woensdag 26 juli

De hele ochtend en middag aan het zwembad gelegen. Nog een tijdje gepraat met een Nederlands stel die ook bij het zwembad lag.

Guus en ik (Bas) zijn middags naar de orang utans gegaan. Toen we de auto hadden geparkeerd, zagen we de eerste orang utan al lopen, wat gaaf!

Orang Utan

Toen zijn we naar het feeding punt gegaan. Het was bizar warm. Gelukkig waren we op tijd en stonden we helemaal vooraan. Vlak voor 15.00u kwam de eerste orang utan met een kleine orang utan naar het punt toe. Super schattig!

Orang UtansOrang UtansJungle

Hierna snel weer de koude auto ingestapt en een ijsje gehaald bij de McDonalds.

Mama voelde zich sinds dinsdag al niet heel lekker. En is 's middags veel zieker geworden. Ik ben toen met haar en pap naar het ziekenhuis gegaan. Het was een vreselijk vies ziekenhuis. Overal lag bloed op de grond. Na een halfuur waren we aan de beurt en zijn er wat onderzoeken gedaan. Hieruit bleek dat ze aan het uitdrogen was en een voedselvergiftiging heeft. Vervolgens een paar uur aan het infuus gelegen en de nodige medicatie gekregen. Daarna gelukkig naar huis, want daar wil je geen minuut langer zijn.

Ziekenhuis Sandakan

Donderdag 27 juli

Iedereen redelijk geslapen. Mam lag nog beroerd op bed. Maar wou zeker vandaag terug vliegen naar Kuala Lumpur. Wij hebben 's middags gezwommen en lekker geluncht. Verder de spullen ingepakt en om 15.00u zijn we naar de airport gegaan. Alles ging soepel en na 20 minuten in de massage stoel te hebben gezeten, zijn we het vliegtuig ingestapt.

Massage stoel SandakanMassage stoel SandakanSandakan Airport

Na een kleine drie uur vliegen geland en met de taxi naar het hotel gegaan. Wat een gave stad! Vanuit de auto zagen we al de beroemde Petronas Towers. Ons appartement is op de 45e verdieping, met prachtig uitzicht over de stad!

Vlucht Sandakan - KLLift naar appartement KLUitzicht appartement KLUitzicht hotel KL

Vrijdag 28 juli

Na een korte nacht zijn we allemaal goed wakker geworden. Hier geen ontbijtbuffet, dus zijn Marco, Guus en Bas gelijk met de taxi naar een supermarkt gegaan. Daar heerlijke broodjes en fruit gehaald. Ik (Cootje) voel me iets beter, maar nog steeds veel buikpijn. Gelukkig geen koorts meer.

's Middags zijn Guus en ik (Bas) wezen zwemmen op de 48e verdieping! Super gaaf! Ook hebben we een bioscoop in het appartement en hebben we een film gekeken.

Salamander in kamer KLRooftop zwembad KL

's Avonds hebben we zelf gekookt in het appartement. Een typisch Nederlandse maaltijd: broccoli met gekookte aardappelen. Hoe lekker!

Net zijn Guus, papa en ik (Bas) weer gaan zwemmen op de 48e verdieping. Heel leuk nu in het donker.

Zwembad hotel KLZwembad hotel KL

Ons plan was om maandag voor een aantal dagen de jungle in te gaan. Dit gaat hem niet worden. De plannen worden omgegooid en we blijven hier waarschijnlijk iets langer.

1. Gerdien:
    28 juli 2023
    Hopelijk gauw weer beter Cootje.
    Voor iedereen een knuffel van mij
  2. José:
    28 juli 2023
    Ach Cootje, wat balen!!! Heel veel beterschap en goed op jezelf passen !! Verder prachtige verhalen en foto’s 🥰
  3. Helma:
    28 juli 2023
    Wat een belevenissen! Prachtig! Cootje, beterschap gewenst! Hopelijk knap je snel weer op en kan je ook weer volop genieten ❣️
  4. Opa en Oma Broenink:
    28 juli 2023
    Wat mooi allemaal. Beterschap gewenst Cootje. Groetjes van ons.
  5. Henriet:
    28 juli 2023
    Ohh beterschap lieve Cootje...
    Aan de foto's te zien een prachtige omgeving.
  6. Iolenthe Warring:
    3 augustus 2023