Koh Samui deel 2

28 juli 2022 - Koh Samui, Thailand

Maandag

Ochtends op tijd er uit gegaan. Op de scooter naar de 7/11 gegaan en wat lekkere broodjes gekocht. En toen op naar de Elephant Jungle Sanctuary! Het is een organisatie die olifanten koopt van mensen die ze mishandelen en gebruiken om te laten werken (kunstjes, toeristen op laten rijden etc). Heel erg zielig want dat gebeurd nog heel veel in Thailand. Nooit op een olifant gaan rijden als je ooit naar Thailand gaat!! Lang over getwijfeld of we het wel of niet zouden doen. Het is behoorlijk duur (€75 per persoon).

We zijn er zelf met de scooter heen gegaan. We kregen €10 korting als we er zelf heen kwamen. Eerst kregen we wat te drinken en uitleg over de olifanten. Ook vertelde hij de verschillen en overeenkomsten tussen Aziatische en Afrikaanse olifanten. Hij vertelde ook over de geschiedenis van de organisatie en dat ze nu vijf parken hebben in Thailand met 95 olifanten in totaal. Waar we waren is het kleinste park met vier olifanten. Daarna gingen we het eten klaar maken voor de ze. We kregen een bak met rijst, soort zaden, bananen en nog wat fruit. We moesten het kneden tot een grote bal.

Eten klaar maken olifanten

Daarna kreeg iedereen een emmer met watermeloen en mochten we de olifanten eten geven. Zo gaaf!! Echt geweldig. Eerst de watermeloen en daarna mochten we die bal met rijst enzo geven. Wel goed uitkijken want ze gaan zo met die slurf die bak in en pakken zo veel ze kunnen pakken.

Olifanten eten gevenOlifanten eten geven

Hierna kregen de olifanten bananenbomen die ze gingen eten. Nu konden we ook op de foto met de olifanten.

OlifantenOlifanten

Toen een pauze van tien minuten en even wat drinken. En daarna was het leukste, de olifanten een modderbad geven en daarna met ze in bad!! Wat was dat gaaf. Iedereen kreeg een emmer vol met modder en mochten we de olifanten insmeren. Overal behalve de poten want dan kregen ze flashbacks van toen ze eerder vast zaten met kettingen aan hun poten en onderbenen.

Olifant modderbadOnder de modder

Daarna gingen we met de olifanten onder een soort douche en erna het water in. De olifanten lieten zich gewoon op hun zij vallen in het water en eentje ging zitten😂. Heel bijzonder om er gewoon naast te staan. Iedereen had een emmer en daarmee gooide we allemaal water op ze en gingen we schrobben met een borstel.

In bad met olifantenIn bad met olifanten

Hierna heerlijk gelunched en toen zat het er al weer op🥲. We kregen nog een mini olifantje sleutelhanger mee. Toen voor de laatste keer gedag gezegd tegen de olifanten en terug gegaan naar het hotel. Wat was het gaaf!

Olifant

Onderweg terug naar het hotel konden we weer tanken 😅. Elke dag staan we weer aan de pomp. Omdat we telkens die rot bult op moeten naar het hotel is de tank super snel leeg. In het hotel even relaxed en gezwommen.

Toen ons weer klaargemaakt en op de scooter gegaan naar het noorden van het eiland. Daar hebben we eerst de Big Buddha bezocht. Ook waren er erg veel souvenir winkeltjes. Een paar kilometer verderop waren nog meer Buddha beelden. Daar zijn we daarna naar toe gegaan.

Big BuddhaBuddha beeldTempelEen soort tempelTempelBuddha beeld

Onderweg terug naar het hotel kwamen we langs een massage salon. Beiden hadden we wel zin in een massage dus hebben allebei een voetmassage gehad van een uur! Heel lekker.

Avonds hebben we gegeten bij de Pizza Company. Melvin een pizza en ik zalm. Elke maandagavond is er een markt in Fisherman’s Village, een paar honderd meter verderop. Daar hebben we wat gekeken. Erg leuk!

Pizza CompanyFisherman’s Village

Dinsdag

Wat gaat het snel! Al weer de laatste dag op het prachtige Koh Samui. Ochtends uitgeslapen en ontbeten. Niet echt een plan vandaag. Tot Melvin zei dat hij ergens had gezien dat er hier een strand is met allemaal varkens.. Hier moest ik natuurlijk heen!! Alleen waren we al te laat voor een normale tour. Die waren al vertrokken ochtends vroeg. Ik naar wat tour bureaus een bericht gestuurd of we er toch nog heen konden. Dat kon wel maar dan moesten we een privé tour boeken. Dan huurden zij een boot voor vier uur en dan werden we er heen gebracht en naar een koraalrif. Wel wat duurder natuurlijk dan een groepstour maar heel gaaf. Dus hebben dat gedaan. Om 12.30u met de boot naar Pig Island gegaan!

Onze boot

Een prachtig eiland met heel blauw water en super wit strand. En overal liepen varkens🤩! Het was alleen erg warm dus ze lagen allemaal onder de palmbomen in de schaduw. Normaal lopen ze ook over het strand en zwemmen ze in de zee. Hebben daar wat gegeten, af en toe hoorden we wat geknor en liep er weer een varken onder de tafel door of achter ons langs😆.

Varkens op het strandVarkens op het strandPig IslandPig Island

Na twee uurtjes zijn we doorgegaan naar het koraalrif, twintig minuutjes verderop. Wat was het prachtig daar. Heel veel vissen in alle kleuren. Het was alleen erg ondiep dus we botsten telkens bijna tegen het koraal aan. De maskers die we gekocht hadden op Phi Phi waren nu heel handig.  Na anderhalf uur zijn we terug gegaan naar de pier.

SnorkelenSnorkelen

Het was ondertussen al 16.30u en zijn direct gegaan naar Fisherman’s Village om daar de boot en bus voor woensdag te boeken naar Khao Sok. Daarna hebben we weer gegeten bij de Pizza Company. Dit keer allebei een pizza. Avonds zijn we op tijd gaan slapen want we worden om 07.20u al opgehaald.

PizzaZonsondergang

Woensdag

Vanochtend op tijd het bed uit. Ontbeten en de laatste dingetjes ingepakt. We hadden bij de receptie afgesproken dat we om 07.20u opgehaald zouden worden bij het apartement en dat ze ons daarna naar beneden zouden brengen. Wij stonden om 07.20u klaar maar om 07.25u was er nog steeds niemand. Nog geprobeerd te bellen naar de receptie maar niemand nam op.

Toen maar met de grote backpacks en rugtassen het hele stuk naar de receptie gelopen😮‍💨. Het is echt vreselijk steil dus was behoorlijk zwaar. Bij de receptie kwam er een man aan en die heeft ons uitgecheckt en erna naar beneden gebracht. Daar stond een taxi te wachten om ons naar de boot te brengen. Net op tijd gered.. 07.58u waren we er en de boot ging om 08.00u. Toen we er waren werden we met de bus naar het kantoor van het busbedrijf gebracht. Daar een uurtje gewacht en toen met een mini van het laatste uurtje naar Khao Sok gereden.

We slapen vannacht in een heel klein dorpje. We slapen in één van de drie hotels😆. Bij het hotel de scooter van de eigenaresse gehuurd voor een paar euro. Hebben wat te eten gehaald. Het is hier compleet uitgestorven! In het hotel kwamen we nog wel twee andere Nederlanders tegen. Erg gezellig!

Ook zijn we nog geweest naar een uitzichtpunt en daarna naar een hangbrug over een rivier.

ViewpointBrug
Avonds gegeten in een restaurantje die Melvin had gevonden. Beiden een pizza en kipstokjes met saté saus. Ik zei heel duidelijk tegen die vrouw dat ik een pizza wou zonder kaas! Echt drie keer ofzo gezegd. Komt ze aan lopen met de pizza’s zegt ze “no cheese but a little bit”. Irritant! Had gewoon even veel kaas als Melvin 😅.

We liggen nu in bed en gaan zo slapen. Morgenochtend worden we om 09.30u opgehaald en dan gaan we twee nachten slapen op een drijvende bungalow op het water!

1. Opa en Oma Broenink:
    28 juli 2022
    Interessant en mooie foto's.
  2. Henriet:
    28 juli 2022
    Ohh prachtig Bas en Melvin!
  3. Tamara:
    29 juli 2022
    Jeetje bas wat een ervaring zeg, zo leuk!! Lijkt me erg bijzonder vooral met de olifanten wat mooi zeg!!
  4. Siefra:
    29 juli 2022
    Wat een mooi verhaal!!!!
    En de olifanten… wat gaaf🤩
    Nou lieverds veel plezier daare en doe voorzichtig !!!😘😘